Tenutex behandling

Til alle medlemmer i NFDV,

Det kommer stadig en del spørsmål om skabb behandling og refusjonsmuligheter.

Det jobbes stadig for bedre løsninger og refusjonmuligheter, men foreløpig er dette informasjon som styret i NFDV har mottatt fra Hdir.

Tenutex har ikke markedsføringstilltalelse i Norge (men bl.a. i Sverige). Det er åpnet for å kunne få individuell stønad på blåresept til bruk av Tenutex i visse tilfeller. Kravet er at man har forsøkt relevante markedsførte legemidler først og at krav om alvorlig sykdom er oppfylt. Det innebærer at man må ha forsøkt Benzylbenzoat liniment, permetrin krem og Scatol tabletter først, eller at man har tungtveiende medisinske hensyn til å ikke kunne benytte disse først.

Mer om vilkårene finner du her:

Til informasjon så har Legemiddelverket, i samarbeid med Helsedirektoratet, sendt en vurdering av refusjonsmulighetene for behandling av skabb på blåresept til Helse- og Omsorgsdepartementet.

I den vurderingen peker de på at regelverket for refusjon/stønad etter forhåndsgodkjent refusjon/individuell stønad (§ 2 og § 3) ikke er godt egnet til å sikre adekvat behandling i tråd med behandlingsanbefalinger ved en utbredt skabbsituasjon som vi har.

(Bl.a. fordi regelverket ikke åpner for stønad til forebyggende behandling av friske personer (med fare for smitte), samt at krav til alvorlig sykdom ikke åpner for stønad til lokalbehandling (1. linje), noe som setter mange i en økonomisk vanskelig situasjon (med fare for inadekvat behandling).

I vurderingen pekes det på at § 4 (smittsomme sykdommer) i blåreseptforskriften har åpning for forebyggende behandling (av friske personer med fare for smitte, som f.eks. husstandmedlemmer), samt at det ikke er tilsvarende krav til alvorlig sykdom. § 4 er derfor en ordning som vi mener er bedre egnet til refusjon av legemidler ved behandling av skabb.

Vi venter på tilbakemelding på dette og vil da informere alle medlemmer i NFDV

Katarina Zak Stangeland

leder NFDV