Julehilsen 2021

Kjære alle sammen.

Et nytt annerledes år nærmer seg avslutning og vi vil takke for alle faglige bidrag, hyggelige henvendelser og samarbeid i året som har gått.

Det var spesielt gledelig å kunne arbeide mot et fysisk møte i år. Heldigvis kunne vi avvikle årets høstmøte i tradisjonell form på Grand i en periode med lavt smittetrykk og få restriksjoner. Takk for samværet på høstmøtet!

Som helsepersonell var alle fullvaksinerte, men likevel ble det noen smittet. Det ble karantene, vakanser og redusert aktivitet ved flere avdelinger. Noen ble dessverre også syke, men så vidt vi vet ingen alvorlig syke.

Det nærmer seg nå to år siden starten på pandemien, nye muterte virus sprer seg med en hastighet som vi tidligere ikke har sett, og deler av samfunnet er satt under press, ikke minst helsevesenet. Jeg må berømme de som har stått tyngst i det, nemlig våre kolleger på intensivavdelingene, men alle deler av helsevesenet og andre deler av samfunnslivet er også sterkt presset.

Hele pandemien preges av hvor lite kunnskaper vi har om hvordan dette vil forløpe videre, men de fleste er vel enige om at vi kommer til å leve med dette viruset i år fremover. Dessverre har det greske alfabetet fortsatt har mange bokstaver som ikke er tatt i bruk.

I juletiden tenker vi på alle dere i vårt fag som kjemper med smitteverntiltak, omorganiseringer, planlegging og avvikling av daglig drift, både på sykehusavdelinger og i avtalepraksis. Det hadde vært alle forunt å senke nivået på slikt arbeid, men det ser ikke slik ut med det første.

Sola står lavt på himmelen nå, men i skrivende stund er den i ferd med å snu.

Måtte kommende år bli et år med vendepunkt for pandemien!

Styret ønsker dere alle en gledelig jul og et godt nytt år!

Harald Miljeteig