Beste fagartikkel 2022

Priset for beste fagartikkel 2022 går til Kari Strøno Wagner-Larsen for artikkelen «Interobserver agreement and prognostic impact for MRI-based 2018 FIGO staging parameters in uterine cervical cancer.»publisert i European Radiology. Med lenke til vedlagt begrunnelse.

Det er gjort søk i CRISTIN og søk på navngitte forskere som styret kjenner til, i tillegg til at det har kommet inn forslag fra medlemmer. Resultatet er 6 gode artikler publisert i 2022 som ble vurdert av 2 styremedlemmer.

Årets vinner er en artikkel innen gynekologisk radiologi med førsteforfatter Kari Strøno Wagner Larsen, overlege ved radiologisk avdeling, Haukeland Universitetssykehus.

Artikkelen «Interobserver agreement and prognostic impact for MRI-based 2018 FIGO staging parameters in uterine cervical cancer» er publisert i European Radiology. I artikkelen har forfatterne sett på interobserver agreement ved staging av cervixcancer i henhold til 2018 FIGO-kriteriene.  Staging av cancersykdommer gjøres daglig og i stort volum på de fleste radiologiske avdelinger rundt omkring i landet. Behandling baseres i stor grad på den stagingen som vi radiologer gjør og
kreftbehandlingen er helt avhengig av at dette er så nøyaktig og reproduserbart som mulig. Med stadig nye metoder og kriterier for staging er det viktig at disse gjennomgås.

I denne retrospektive studien har tre radiologer gått gjennom MR-bildene til 416 pasienter med cervixcancer diagnostisert i perioden 2002-2017 og forfatterne har vist at det er en god interobserver
agreement for de undersøkte parametrene: tumorstørrelse, parametrieinnvekst og vaginal innvekst. I tillegg har de vist at MR-evalueringen etter 2018 FIGO-kriteriene bidrar til å identifisere pasienter med aggressive sykdomsforløp og kortere overlevelse. Studien springer ut fra et etablert og velrennomert forskningsmiljø, den er godt designet og oversiktlig, med et omfattende pasientmateriale og grundige statistiske vurderinger.

Studien er klinisk relevant og støtter opp om det daglige arbeidet som gjøres på avdelinger rundt omkring i hele landet. Cancerdiagnostikk og staging er ressurskrevende og med mer persontilpasset behandling er det viktig å kunne plukke ut riktige pasienter til riktig behandling. Det er derfor viktig å kunne stole på at de vurderingene vi gjør er gode og evidensbaserte. Denne artikkelen bidrar til dette.