Årsmøtet 8. november 2023

Årsmøtet for 2023 ble holdt på Teams onsdag 8. november.

REFERAT

Agenda:

1.Styrets årsberetning og planer for kommende år ved leder Jon Olav Haugstvedt

Se årsberetning under.

2.Kort informasjon om planer for videreutdanning i Radiologi v/ Even Hovig Fyllingen

Planene ble også presentert på Høstmøtet og skal publiseres på NoRaFos nettsider.

3. Kort informasjon om ny LiS-utdanning i Radiologi v/ Johan Castberg Hellund

4. Kommende endringer for Radiologi i Handlingsprogrammet for utredning av lungekreft,

Haseem

5. Gjennomgang av økonomi, Anagha

Foreningen har ikke hatt utgifter i år og økonomien er gjennomgående god. Vi planlegger vårmøte i 2024 med internasjonale foredragsholdere. Vi ønsker også økonomisk å legge til rette for et fysisk styremøte i forbindelse med Høstmøtet i 2024. Med dette budsjetteres det med et underskudd for 2024 på ca. kr 80.000.

6. Valg av styre

Styret ble gjenvalgt og vil for 2024 bestå av

Jon Olav Haugstvedt

Anagha Parkar

Haseem Ashraf

Einar Ludvig Kringstad

Ann Hele Boijsen

Tom-Vegard Markussen (permisjon inntil videre)

7. Evt.

Ingen saker ble meldt inn på forhånd.

Det kom forslag om at foreningen burde premiere norske radiologer som får godkjent abstracts / holder presentasjoner på internasjonale møter innen Thoraxradiologi. Det kom også forslag om økonomisk støtte til kursdeltakelse for LiS som vil fordype seg i Thoraxradiologi. Styret vil diskutere dette.

Referent: Jon Olav Haugstvedt

__________________________________________

Årsberetning NFTR 2023

Styret har hatt 4 digitale styremøter i år, i tillegg til periodevis kommunikasjon på mail. Følgende saker har vært til behandling / diskusjon:

-Innspill til handlingsprogrammet for utredning av lungekreft mhp. CT-protokoll.

Det ble anbefalt at Thorax undersøkes med CT i venøs kontrastfase (minst 60 sekunder delay). Endring fra tidligere er også anbefaling om rekonstruksjon av tynne snitt i både bløtvevs- og lungealgoritme.

-Innspill til arbeidsgruppen for etterutdanning av legespesialister.

Styret hadde innvendinger mot et minstekrav for antall nasjonale kurs i 5-årsperioden. Dersom nasjonale kurs blir obligatorisk foreslo styret at Høstmøtet må rullere til flere arrangørsteder utenfor Østlandet.

Styret har kommet med forslag til anbefalte kurs innen generell radiologi og thoraxradiologi.

-Thorax-sesjon på Høstmøtet.

Sesjonen inneholdt to foredrag: «Intervensjonsprosedyrer i Thorax av Gunnar Oltmans» og «Oppfølging av subsolide nodulære (mattglass-) lesjoner i lungene» av Trond Mogens Aaløkken

Styret er også på lik linje med de andre underforeningene aktivt involvert i arbeidet med å lage ny kurs-struktur for LIS-utdanningen i Radiologi.

Vi kom sent i gang med arbeidet i år, og fikk ikke arrangert vårmøte. Vi er i gang med planleggingen av vårmøte for 2024. Tema blir Kardiovaskulære sykdommer i Thorax, og møtet holdes 8. April på Radisson Hotell Gardermoen. Møtet er en viktig del av rekruteringen av medlemmer til foreningen.

Vi har ambisjoner om å oppdatere foreningens hjemmeside. Leder har tilegnet seg basiskunnskaper om redigering av siden.