Gjennomslag i helse- og omsorgskomiteen

Norsk psykiatrisk forening og Den norske tannlegeforening har de siste årene hatt godt samarbeid for å fremme somatisk helse og munnhelse hos mennesker med psykiske lidelser.
Npf har også gjennom rapporten Bedre helse og lengre liv i regi av Legeforening arbeidet for dette gjennom lang tid. Nå er foreningene hørt.
Bilde av Heming Olsen-Bergem og Lars Lien
Leder av Npf, Lars Lien og president i NTF, Heming Olsen-Bergem er begge fornøyde med at de er hørt av Helse- og omsorgskomitéen. Foto: Anne Kristine Bergem

Gledelig melding

I begynnelsen av november kom Helse- og omsorgskomiteens innstilling til opptrappingsplanen for psykisk helse. Legeforeningen har fått gjennomslag for et viktig punkt knyttet til forholdet mellom somatisk og psykisk helse. Norsk psykiatrisk forening (Npf)  har vært en viktig bidragsyter i innspillet  Legeforeningen sendte inn.

Flertallet i Helse- og omsorgskomiteen skriver:

«Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Raudt, syner til regjeringa si målsetting om å auke levealderen til personar med alvorlege psykiske lidingar og/eller rusmiddelproblem. Fleirtalet sluttar seg til at det vert utarbeida ein einskapleg plan for å heve levealderen til denne gruppa. Det gjeld særleg samanhengen mellom psykisk helse og somatisk helse, og å få oppdaga indikatorar for tidleg død av ikkje-smittsame sjukdomar. Fleirtalet syner til at også Den norske legeforeningen sett fokus på desse risikofaktorane i sin rapport Bedre helse og lengre liv frå januar 2023. Tannhelse er eit av områda der personar med alvorlege psykiske lidingar og/eller rusmiddelproblem treng eit helseløft, og fleirtalet syner til at regjeringa har satt ned eit tannhelseutval som skal kome med sin rapport innan utgangen av juni 2024.»

Hele innstillingen kan leses her: Innst. 108 S (2023-2024) (Midlertidig) - stortinget.no

- Det er gledelig at Helse- og omsorgskomiteen har kommet fram til et uttrykt ønske om å satse på denne pasientgruppen. De har vært forsømt alt for lenge, sier Lars Lien.

Også den nylig gjenvalgte presidenten i Den norske tannlegeforening (NTF), Heming Olsen-Bergem, er glad for meldingen.

- For meg og NTF har satsningen på munnhelsa til mennesker med psykiske lidelser og rusmiddelavhengighet vært noe vi har arbeidet for de siste årene, og vi er veldig glade for at politikerne nå lytter.

Npf og NTF har arbeidet hver for seg, men har også hatt et samarbeid, hvor Norsk forening for allmennmedisin ved leder Marte Kvittum Tangen og Psykologforeningen også har vært med. I fellesskap sendte de et brev til komitéen i 2021.