Ny filmpremiere på Faglandsrådet 2023

På årets Faglandsråd presenterte Norsk forening for allmennmedisin og Norsk psykiatrisk forening to nye informasjonsfilmer. Tema for filmene er gode henvisninger.
Pasient som sitter foran en lege bak en pc. Illustrasjon: Eivind Mo Andreassen
En pasient som sitter foran en lege som sitter bak en pc. Illustrasjon: Eivind Mo Andreassen

I 2021 fikk NFA og Npf midler fra Legeforeningens kvalitetsfond til å lage informasjonsfilmer. Den første, om innleggelse i psykisk helsevern, ble vist på Faglandsrådet i 2022. To nye, om gode henvisninger og henvisninger til utredning av ADHD hos voksne, ble vist 4.mai på Soria Moria.

Manuset for alle filmene har vært utarbeidet av Elisabeth Stura fra styret i NFA og Elisabeth Mork fra styret i Npf sammen med spesialrådgiver Anne Kristine Bergem, som også står bak ideen og har vært prosjektleder for filmene. Arbeidsgruppen har fått innspill fra inntaksteamet ved et DPS i Oslo ved Line Hoston.

Elisabeth Stur er fastlege og styremedlem i Norsk forening for allmennmedisin. Foto: Anne Kristine Bergem
Elisabeth Mork er psykiater og avdelingsoverlege ved Blakstad sykehus, Vestre Viken hf. Hun sitter i styret i Norsk psykiatrisk forening. Foto: Anne Kristine Bergem

Illustrasjonene er tegnet av Eivind Mo Andreassen, som studerer psykologi ved Universitetet i Oslo. Lydopptak og produksjon har Ole Kristian Andreassen stått for. Han er paramedisiner ved Oslo Universitetssykehus og arbeider også med formidling.

Trude Aamotsmo (Rikke Reis), Miriam Sandvik (Lene Lege) og Anders Kristian Bergem (Sim Sunde) har sporty bidratt med stemmene i filmen sammen med Anne Kristine Bergem (forteller).

Målet med filmene er at de skal være til nytte for fastleger som skal henvise pasienter til utredning og behandling i psykiatrisk poliklinikk.

Filmene kan sees (og fritt benyttes) her: