Gjør kloke valg!

Oppland legeforenings kurskomité arrangerer klinisk emnekurs i beslutningslære på Pellestova, Hafjelltoppen, 6.-8. februar 2020. Antall deltakere 45.
images copy 2

Kurset er søkt godkjent med 18 timer for videre- og etterutdanning i allmennmedisin. Det er lagt opp til lange lunchpauser, så her blir det mulighet for å ta seg en tur til fots, på ski eller i alpinanlegget. Alternativt kan du ta med deg ei god bok å lese i foran peisen.

PRAKTISK INFORMASJON:

Gjør kloke valg – kursomtale

6.-8. februar 2020 inviterer Kurskomitéen i Opplandlegeforening til kurs på Hafjell for å lære å ta bedre medisinske beslutninger.

Hender det du rekvirerer blodprøver eller bildeundersøkelser du ikke har en plan for? Er du iblant usikker på om det er indikasjon for statin? Synes du det er vanskelig å skille begrepene overdiagnostikk, sykdomssalg og medikalisering? Føler du innimellom at krav om henvisning til gynekolog, sykmelding eller sovemedisiner kan være utfordrende å motstå? Får du hodebry av eldre pasienter med lange medisinlister? Er pasientsikkerhet et ullent begrep for deg? Bekymrer du deg for klagesaker?

Da er dette kurset for deg! Vi kan love deg en innføring i Legeforeningens kampanje Gjør kloke valg, og at du drar hjem litt klokere enn da du kom. Kursdeltakerne får tilsendt et skjema 6. januar 2020 som skal fylles ut og returneres senest 3. februar. Skjemaet handler om alle konsultasjoner i uke 2-5 der anbefalingene i Gjør kloke valg om å unngå overforbruk av billeddiagnostikk er relevante. Disse praksisregistreringene vil bli brukt i undervisningen på kurset.

Litt om stedet : Øverst på Hafjelltoppen, 970 m.o.h. - der veien stopper, ligger Pellestova Hotell Hafjell. Pellestova er et moderne fjellhotell - med direkte adkomst til høyfjellet. Gjestene på Pellestova Hotell Hafjell skal ha det godt døgnet rundt – litt som å være hjemme. Du kan velge et enkeltrom eller dobbeltrom. Dobbeltrommene har senger som kan settes hver for seg. Rommene har en lun atmosfære og delikate bad.

Det blir rause lunsjpauser med mulighet for å spenne på seg skia, og felles middag i hyggelig selskap. Husk pent antrekk og dansesko til festmiddag fredag!

Påmelding til kurset gjøres til kurskomiteens sekretær via e-skjema nederst på denne siden. Det er førstemann-til-mølla-prinsippet som gjelder både for plass ved kurset og med tanke på romtype. Det er derfor viktig at  det oppgis ønsket romtype i påmeldingen, og opplysning om hvem du evt. ønsker dele rom med. **NB ! alle felter må fylles ut for at skjemaet skal bli sendt. Ved suksessfull sending kommer en melding om dette umiddelbart opp på skjermen. Ved spm nås sekretær på e-post: Lisbeth Rustad Hellerud; kurs.opplandlegeforening@gmail.com eller pr telefon 907 68 273 Frist for påmelding er 02.01.20 Etter dette vil de rommene som ikke er belagt frigis.

Priser:

Pris kr 1995,- pr person pr døgn i enkeltrom og kr 1795,- pr person pr døgn i dobbeltrom for fullpensjon inkl. dagpakke/lunsj- og pausebevertning.

Tillegg for lunsj avreisedagen: kr 295,-

Dagpakke som inkluderer lunsj, kaffe og pausemat: kr 595,- pr person ,- (gjelder ikke-boende)

Kursavgift;

Kursavgift er kr. 5.000,- (fastsatt av Dnlf)

Utgifter til reise og opphold, dekkes etter faste satser ved søknad til Fond II.

Satser for reise og opphold finnes på hjemmesiden til Dnlf.

Innbetaling; faktura for kursavgift med bet.frist 15. januar 2019 kommer pr e-post fra vårt regnskapsfirma. Innbetaling av dagpakker og overnatting ordnes med Pellestova før avreise.

Vi gjør oppmerksom på at påmelding er bindende og at avmelding etter 2. januar fører til betalingskrav på halv kursavgift.  Ved avmelding etter 15. januar eller ved uteblivelse uten å ha gitt beskjed blir kravet hele kursavgiften.

Påmelding klinisk emnekurs i beslutningslære

Mat