Intervju med et av våre nyeste medlemmer i kurskomitéen Guro Hafnor Røstvig

Guro kommer fra Stavanger, jobber på Stavanger legevakt og startet i kurskomitéen i september 2019.

Hvorfor begynte du i kurskomitéen, Guro?
Jeg ble spurt om å bli med. Det er en fin måte å kunne bidra i arbeidet til Legeforeningen.

Hva er et godt kurs?
Et godt kurs minner kursdeltakerne på basalkunnskapene, utdyper det som er viktig og nytt i fagområdet og får oss til å reflektere rundt egen praksis. Et godt kurs for allmennlegen er kurset som fokuserer på vår hverdag, og motiverer oss til å bruke det vi lærer aktivt i vår kliniske praksis. I tillegg har et godt kurs nok pauser og gir rom for refleksjon, sosialt samvær og erfaringsutveksling.

Hva er det beste kurset du har vært på?
Vanskelig spørsmål! Kanskje kurs i søvnsykdommer i Bergen? Etter kurset var jeg veldig motivert for å jobbe med pasienter med søvnproblemer, og fikk verktøy som jeg har brukt i praksis i ettertid.

Hvorfor valgte du å bli lege?
Jeg har «alltid» tenkt at jeg skulle bli lege: jeg liker å jobbe med mennesker og hadde et ønske om å hjelpe andre. Siste året på videregående var jeg litt overveldet over alt det potensielle ansvaret og forsøkte meg på sivilingeniør kjemi i stedet. Det ble fort tydelig at det var feil. Jeg søkte meg inn på medisinstudiet, og her er vi.

Hva er det beste med å være lege?
Den enorme tillitten pasienten har til oss, og den forskjellen vi får lov til å være i andre menneskers liv, enten i en kort eller en lengre periode.

Er det et medisinsk felt som du interesserer deg ekstra for?
Etter sykehusåret på Smerteklinikken har jeg en ekstra interesse for pasienter med kroniske smerter. Ellers syns jeg egentlig hele medisinen er spennende. Det er noe av det fine med allmennmedisin, man får drive litt med alt.

Har du noen hobby (utenom kurskomitéen)?
Jeg er med som hjelpetrener i Skjalg (fortiden for tredjeklasse), strikker eller syr i et hvert ledige øyeblikk og liker å være ute på tur.

Favoritt mat?
Jeg har ingen favorittmat, det varierer med humør og dagsform.

Favoritt feriested?
Sted spiller liten rolle. Det viktigste er hvem jeg er sammen med.

Hvilken bok vil du anbefale andre å lese?
“This is going to hurt: Secret diaries of a junior doctor” av Adam Kay, eller “Never let me go” av Kazuo Ishiguro.

Favoritt sport?
Å se på: Friidrett! Å gjøre selv: Yoga.

Og med det runder Syd-Vestens utsendte av intervjuet for denne gang.