Kurskomitéen i Rogaland legeforening - Sør-fylket chapter

Kurskomiteen i Rogaland Legeforening har høy aktivitet, og arrangerer hvert år flere kurs til bruk for allmennleger i spesialisering eller resertifisering.

Av Peter Christersson

Kursene til RLF har vært som en institusjon i Stavanger/Nord-Jæren, men det har ikke alltid vært så mange deltakere fra nord for Boknafjorden. Det ble derfor opprettet en egen kurskomite for Nord-fylket for noen år siden, og denne arrangerer kurs i Haugesundsområdet.

Kurskomiteen i Sør-fylket, som jeg kjenner best, arrangerer hvert år 2 kursuker, en på våren og en på høsten. I løpet av kursuka har en typisk 2 2-dagers emnekurs, og et kveldskurs som går over 4 dager. I teorien kan en skaffe seg hele 50 poeng på en uke. I tillegg står en bak både emnekurs i sykehjemsmedisin, akuttmedisinske kurs, 2 grunnkurs, tropemedisinkurs i Kamerun, enkelte stand alone-kurs (f.eks. takster i allmennpraksis) og ikke minst det meget populære Preikestolkurset.

I tillegg til å gjøre en viktig faglig jobb som arrangør og tilrettelegger av kurs, er kurskomiteens arbeid en viktig inntekstskilde for lokalforeningen.

Kurskomiteen består av 7 medlemmer og sekretær. Funksjonstiden til et medlem, er i utgangspunktet 4 år, og 4 av medlemmene er til valg hvert 2. år. Komiteen bør bestå av både ALIS, spesialist i allmennmedisin og sykehuslege. En arbeidsmedisiner eller spesialist i samfunnsmedisin, ville ikke være å forakte, men har vist seg vanskelig å rekruttere så langt.

Kurskomiteen planlegger sine kurs i løpet av ca 10 møter på kveldstid i løpet av året. En får et lite honorar for møtene, sosialt samvær og frukt/kjeks. Det er en del arbeid mellom møtene, med koordinering med foredragsholdere og lignende, i tillegg til en del korrespondanse per e-post. Under kursene, forventes medlemmene av kurskomiteen å være kursledere - en oppgave som er honorert. I tillegg får en delta gratis på kursene som arrangeres av lokalforening. Hver januar inviteres kurskomiteens medlemmer og deres bedre halvdeler til en nyttårsmiddag på en av de lokale kroene. Hvert annet år arrangeres et arbeidsmøte i utlandet, så langt har vi vært i Berlin og Aberdeen. Utenlandsmøtene er spennende sosialt, og ikke minst en effektiv måte å jobbe på. På forrige møte planla vi hele 7 kurs!

Alt i alt, arbeidet i kurskomiteen er både spennende, gøy og lærerikt. Vi i kurskomiteen håper at engasjerte kolleger i Rogaland Legeforening melder sitt kandidatur til valgkomiteen før neste valg.