Av Janne Kristine Bethuelsen

Først ønsker jeg å benytte anledningen til å takke for tilliten ved å bli valgt som leder for Rogaland Legeforening. Jeg må vel innrømme at det er med litt skrekkblandet fryd jeg skriver disse ord, men jeg ser virkelig frem til å ta fatt på oppgaven, og videreføre og utvikle det som styret har oppnådd under Jan Roberts ledelse gjennom 8 år for foreningen.

Før man skikkelig har tiltrådd i et verv, så skal man nok være forsiktig med å love for mye. Det jeg kan love, er at jeg skal gjøre mitt beste for å legge til rette for at et samlet styre skal kunne representere medlemmene i Rogaland Legeforening på en best mulig måte, fra nord til sør, de neste to årene.

For at vi skal kunne representere dere godt, er det derfor viktig at dere melder ifra til oss om det som rører seg i helsetjenesten, slik at vi i styret kan behandle sakene eller eventuelt hjelpe til med å formidle kontakt med foreningen sentralt, om det skulle bli nødvendig.

Det er mange aktuelle saker for styret å jobbe med fremover. Vi ser store utfordringer i fastlegetjenesten, samhandlingsproblematikk samt krevende arbeidsforhold i sykehusene. Det kommer bestillinger fra sentrale helsemyndigheter som treffer oss alle med sine krav. Krav som settes for å bedre helsetjenesten for innbyggerne, men som vanskelig kan løses av et nivå alene.

Jeg ønsker å fortsette å jobbe for at Rogaland Legeforening skal fremstå som en sentral aktør og god samarbeidspartner for blant annet sentrale og lokale helsemyndigheter, RHFet, sykehusene, kommunene og universiteter og høyskoler. For slik jeg ser det, er det kun med samarbeid og gjensidig respekt at vi kan klare å oppnå det vi ønsker, nemlig gode arbeidsforhold og best mulig helsetjeneste.

Nok en gang, tusen takk for tilliten, og jeg ser frem til godt samarbeid med resten av styret og ikke minst, dere som medlemmer.

God lesning!