NAV ønsker samarbeid

Mange fastleger i Norge fikk nok kaffien litt i halsen da de leste saken om legen som hadde sykmeldt en pasient med diagnose “slapphet” i et år, og nå mistet retten til å sykmelde (se faksimile). NAV skal angivelig ha en svarteliste med 20 norske leger.

Av Peter Christersson

Hvor mange pasienter har ikke jeg sykmeldt med diagnose P29 Utbrenthet eller A04 Utmattelse? Til sykehuskollegaene der ute; det finnes ikke noen ICPC2-diagnose for for eksempel CFS/ME. Det nærmeste en kommer, er nevnte symptomdiagnose A04.

Dette utgjorde bakteppet for Rogaland Legeforenings halvårlige samarbeidsmøte med NAV Rogaland.   Koordinerende rådgivende overlege Caroline Osmo Sørensen og leder av NAV Arbeidsrådgivning Trond Nessa møtte opp på mitt kontor for en drøs og en espresso.

Leder av NAV Arbeidsrådgivning Trond Nessa og koordinerende rådgivende overlege Caroline Osmo Sørensen

Samarbeid heller enn represalier
Som det har framgått av tidligere saker i Syd-Vesten, kan ansatte i NAV både være søte og greie. Vi snakket om saken med de svartelista legene. NAV Rogaland understreker at slike reaksjoner sitter veldig langt inne. De vil strekke seg langt for å rådgi, veilede og hjelpe leger som sliter med de kravene som NAV setter til sykmeldinger, svarfrister og legeerklæringer. Faktisk driver NAV et prosjekt for å bedre samarbeidet mellom fastlegene og NAV. Planlagt dagskurs, har blitt avlyst, da NAV anerkjenner travelheten til de fastleger flest. Det er imidlertid et stående tilbud om å komme som gjest på veilednings- og smågrupper i allmennmedisin. NAV Rogaland har god kapasitet til dette, og jeg vil oppfordre gruppeveiledere og smågruppe-sekretærer til å ta kontakt.

Datakluss
Den 30.08-09.09.19 var det problemer NAVs datasystemer, som gjorde at leger fikk negativ applikasjonskvittering på elektroniske sykmeldinger og andre meldinger. Problemet var kjent av NAV, slik at leger som ringte til kontakttelefonen ble beroliget. Det gikk imidlertid ikke ut noen informasjon til landets fastleger og avtalespesialister, som nok ville ha kunnet redusere en del støy. NAV tar med seg til dette, og vil prøve å bedre sin kommunikasjon utad når sånne ting skjer.

NAV Rogaland har stadig fokus på å få saksbehandlere til å registrere saker riktig i systemet sitt, slik at det ikke går ut purringer på saker som allerede er mottatt. For egen regning må jeg si at jeg har sett en klar forbedring på dette punktet det siste halvåret.

Oppfølging utover sykmeldingsperioden
NAV har nå fokus på omskolering og kompetanseheving, og flere pasienter ville kunne bli inkludert i disse tiltakene i framtiden. Det er bra!

Utfordringene rundt nye og strengere regler for AAP og uførepensjon, ble grundig diskutert. NAV Rogaland ser at flere pasienter ender med sosialstønad. NAV viste stor forståelse for at dette er en kjedelig utvikling, men saken er i stor grad politisk styrt.

Avslutningsvis; når kommer det nytt L40-skjema? Det vet nu fåglarna - arbeidet er forsinket.

Sak fra Begens Tidene om sykemelding