Akuttmottaket har fått ny inngang. Foto: Svein Lunde, Sus
Denne vinteren og våren har vært annerledes. Koronapandemien forandrer samfunnet, og det forandrer hverdagen til helsepersonell på alle nivå. - Det er en krevende periode vi har vært inne i siden januar. Men det er trygt å se alle medarbeidere som går inn i det arbeidet som kreves av oss nå med solid faglighet og stort engasjement, både i sjukehusene og i kommunene, sier Inger Cathrine Bryne, administrerende direktør i Helse Vest.
Sykehusene på Vestlandet har planlagt for håndteringen av pandemien siden januar og vært i beredskap siden mars. Sist fredag gikk beredskapsnivået ned fra gult til grønt. Det betyr at sykehusene fortsatt er i beredskap, men at nivået er tilpasset utviklingen i smittespredning ute i kommunene og antall innlagte pasienter. Det er fremdeles usikkert hvordan pandemien vil utvikle seg og beredskapsnivået kan fort økes igjen.
Helse Vest forholder seg til beregningene Folkehelseinstituttet gjør, men har også jobbet ut egne framskrivningsmodeller. Tallet på innlagte pasienter med covid-19 i sykehusene har vært jevnt nedadgående de siste ukene. Det samme har tallet på medarbeidere i karantene. Framskrivningen indikerer også at det ikke har vært noen større oppblomstring av smitte i regionen de neste ukene og månedene.
Når utviklingen viser at vi har større kontroll på smitten skyldes dette primært det gode arbeidet ute i kommunene og hos fastlegene, samt den koordinerte innsatsen mellom kommuneoverleger og smittevernoverleger i kommunene og helseforetakene.
- Dette har vært en tid for å forsterke de gode relasjonene som er mellom kommunene og sjukehusene. Vi har jevnlige møter og løpende kontakt. Vår erfaring er at samarbeidet på alle plan fungerer bra og at dette samarbeidet kan lære oss mer om god samhandling også i fredstid framover. Koronapandemien gir en bratt og god læringskurve for hver av oss og for samarbeidet oss imellom, sier Eldar Søreide, fagdirektør i Helse Stavanger. - Samspillet oss imellom forsterker seg i situasjonen vi er i nå.
Det er Haldis Johanne Økland Lier, fagdirektør i Helse Fonna enig i. - Det er god dialog mellom sykehusene og kommunene i helsetjenestene, fra avdelinger og medarbeidere til ledernivå. Vi samarbeider tett til vanlig, og må samarbeide enda tettere om koronasituasjonen. Vi deler informasjon, drøfter felles utfordringer og løsninger - og hjelper hverandre på en best mulig måte.
Løsningene og mulighetene ligger i samhandling. Helse Vest vil også legge vekt på å styrke samarbeidet med avtalespesialistene i regionen.
De to fagdirektørene peker også på at det står utfordringene foran oss og som vil kreve oss ytterligere, i fellesskap. Situasjonen vil bli langvarig. Tilgangen til smittevernutstyr er fortsatt krevende. Intensivkapasiteten må kunne økes kraftig ved behov. Normal drift skal økes samtidig som beredskapen må opprettholdes. Testkapasiteten skal opp. Ulike kommuner og sykehus vil ha ulik oppblomstring av smitte til ulike tider.
- Samhandlingsstrukturene og de gode relasjonene som er bygd opp mellom kommuner og helseforetak over tid, viser seg nå å være til stor nytte. Det er særdeles viktig at vi klarer å jobbe sammen om den situasjonen som preger og vil prege oss alle framover. Koronaviruset tar ikke hensyn til kommunegrenser og forvaltningsnivåer, og pasientene i Rogaland skal få god veiledning og behandling uansett hvor de bor, sier Lier.
Helseregionene har fått ansvaret for å skaffe, teste og kvalitetssikre og fordele smittevernutstyr. Det har vært krevende å få kjøpt nok utstyr internasjonalt i en tid alle ønsker å kjøpe det samme utstyret, men i samarbeid klarer helseregionene og Sykehusinnkjøp HF å skaffe løpende leveranser. Utstyret testes av Forsvarets Forskningsinstitutt og fordeles fra det regionale lageret i Bergen i samarbeid med Fylkesmennene og helsefellesskapene, etter fordelingsnøkkelen satt ned av Helsedirektoratet. Det er viktig at medarbeidere i helsetjenesten er trygge på det utstyret som skal brukes, og at dette brukes i tråd med retningslinjene fra Folkehelseinstituttet.
- Det er klart det er en krevende situasjon, både når smittevernutstyr er vanskelig å få tak i og når utstyret ikke er helt likt det vi ellers bruker, sier Søreide. - Men også her engasjerer fagfolk seg positivt, og vi deler råd, retningslinjer og erfaringer i tjenesten. Vi synes også det er kjekt å se engasjementet fra det lokale næringslivet, både for å levere utstyr de selv har på lager og å sette i gang produksjon. Vi er en del av et stort lag!
En felles ny erfaring mange leger deler under pandemien er økt bruk av video- og telefonkonsultasjon. I Helse Vest ble det gjort et stort løft på dette området i sykehusene før påske og både behandlere og pasienter ser ut til å sette pris på å ta i bruk denne løsningen. På 14 dager, inkludert påske, ble det gjort ca. 5 000 konsultasjoner på video. I samme periode ble det også gjennomført 20 000 telefonkonsultasjoner.
Søreide sier dette sier mye om stor omstillingsevne og - vilje. Og at utfordringer fort blir til muligheter når det kreves. – Vi ser det på flere områder. Nå skal testkapasiteten opp i 65 000 tester i uka i regionen vår. Vi har beregnet at vi, hvis alle forutsetninger er på plass, kan mangedoble intensivkapasiteten. Alt dette er resultatet av innsatsen fra dyktige fagfolk som forstår situasjonen og det den krever.
Det er nå snart to måneder siden sykehusene satt beredskap, etter et stortstilt arbeid for å planlegge dette i forkant. – Jeg er så imponert over den innsatsen alle bidrar med. Og så takknemlig for at vi kan samarbeide godt, ta diskusjonene som trengs og finne gode løsninger sammen, også når det virkelig gjelder, sier Bryne.
Av Bente Aae, Kommunikasjonsdirektør, Helse Vest RHF