Kan vi gjøre Boknafjorden mindre dyp?

“Boknafjorden er så dyp”, er ofte forklaringen på hvorfor det er få leger fra Nord-Rogaland på tilstelninger i Sør-Rogaland, og motsatt. Hva skal til for å samle riket?

Vi er nå tre representanter fra nordfylket i styret for Rogaland legeforening. Vi ønsker å sette Boknafjordens dybdeforhold på agendaen, og oppfordrer leger fra nordfylket til å engasjere seg mer i foreningens arbeid. Samtidig tror vi det er nødvendig at styret som sådan retter fokuset nordover i større grad, og der det er nødvendig og naturlig samarbeider med Hordaland legeforening.

Fonnaregionen faller mellom to stoler

I det daglige knyttes leger fra Sunnhordaland, Haugalandet og Hardangerregionen sammen gjennom at vi tilhører samme helseforetak (Helse Fonna, ofte omtalt som Fonnaregionen). Men når det kommer til lokalforeningsarbeid er vi splittet mellom Hordaland og Rogaland, noe som skaper visse utfordringer. Uten at det er gjort undersøkelser av dette, tror vi leger i Fonnaregionen opplever en større avstand til sine respektive lokalforeninger enn det leger i Bergen- og Stavangerområdet gjør. Det gjenspeiles trolig både i deltakelse på sosiale medlemsaktiviteter, innlegg i Syd-Vesten, kursaktivitet, akademisk aktivitet, representasjon i styre og stell, nettverksbygging samt arrangering av medlemskvelder og årsmøter etc.

Ønskelig med økt aktivitet i nord

I lov for Rogaland Legeforening er det ingen bestemmelser om geografisk fordeling av styrets medlemmer. Det er likevel naturlig at vi som er fra nord utgjør en “nordfylkebenk” og at vi er spesielt opptatt av at lokalforeningens arbeid og tilbud også når ut til medlemmene i nordfylket, i tråd med § 3-4-3 i lov for Dnlf. Noen vil kanskje argumentere for at vi burde hatt en egen lokalforening for Fonnaregionen, men det er ikke noe som er til vurdering per i dag. Målet må derfor være å gjøre Boknafjorden mindre dyp, samt skape mer aktivitet i nordfylket. Lokalforeningen må også forvente noe økte utgifter til både faglige og sosiale aktiviteter for medlemmer i nordfylket. At det legges til rette for deltakelse gjennom digitale kanaler der det er naturlig ser vi på som en selvfølge, også i et klimaperspektiv.

Noe felles, noe hver for oss

Det mest nærliggende å starte med er å oppfordre flere leger fra nordfylket til å engasjere seg i arbeid som foregår i regi av Rogaland legeforening. Det handler om å melde seg til å være med i styre og stell, skrive innlegg til Syd-Vesten, og ta turen over fjorden i alle fall når årsmøtet arrangeres i juni hvert år. Samtidig er det nødvendig å ha flere egne aktiviteter i nordfylket. Noen aktiviteter er naturlig å ha felles (f.eks. årsmøte), mens andre bør deles på flere lokalisasjoner. Dette gjelder både sosiale tilstelninger som årlig legefest, og støtte til faglige tiltak som medlemsmøter om drift av fastlegekontor osv. Engasjement kommer ikke av seg selv, det må legges til rette for.

Årsmøte i Haugesund

Det er allerede opprettet en egen kurskomité for Fonnaregionen som fungerer godt og som arrangerer 2-3 emnekurs i året. Når det gjelder årsmøtet så mener vi at det med fordel kan legges til Haugesund f.eks. hvert tredje år, for å gjenspeile at vi har medlemmer i hele Rogaland som skal få samme medlemsservice i henhold til egen lov og Dnlfs lov. Vi vil også foreslå at vi ser nærmere på om det er gode nok ordninger for utgiftsdekning med tanke på aktiviteter som krever reise og overnatting. Internt i styret vil det også være naturlig å foreslå at en viss andel av styremøtene legges til Haugesundsområdet.

Harald Hårfagre som samlet Norge til ett rike hadde sitt hovedsete på Avaldsnes på Karmøy. I hans ånd tar vi gjerne mot innspill og tips fra medlemmer om hva de synes om dybden i fjorden, og hva som må til for å holde Rogaland Legeforening samlet som én lokalforening.

Dag-Helge Rønnevik
Varamedlem
daghelgerh@hotmail.com

Ruben Rainer Espelid