Medlemsmøte om Grimsdalutvalgets rapport

Onsdag 8. januar inviterte Rogaland legeforening til medlemsmøte på Haugesund sykehus. Tema var organisering av fremtidig legeutdanning i Helse Vest. Universitetet i Bergen og Universitetet i Stavanger var invitert til å informere om sine framtidsplaner, med utgangspunkt i rapporten fra Grimstadutvalget.

Prodekan Steinar Hunskår presenterte UiBs "Vestlandslegen"

440 flere leger hvert år

Grimstadutvalget har i sin rapport anbefalt at Norge må utdanne 440 flere leger hvert år. I den forbindelse har Universitetet i Stavanger (UiS) og Stavanger universitetssykehus (SUS) et ønske om å etablere et nytt profesjonsstudium i Stavanger. Men dette ønsker ikke Universitetet i Bergen (UiB) eller de andre etablerte medisinske fakultetene i Oslo, Trondheim eller Tromsø.

Grimstadutvalgets forslag til fordeling: 120 av 440 nye plasser til UiB

Grimstadutvalget var også splittet i dette spørsmålet med 3 mot 3 stemmer. Kunnskapsdepartementet ønsket innspill på dette i en høringsrunde med frist 15. februar. Legeforeningen har ved slike anledninger interne høringsrunder før et endelig høringssvar blir sendt inn. Rogaland legeforening skulle gi innspill til denne interne høringen med frist 20. januar, og ønsket derfor et medlemsmøte i Haugesund for å få innspill fra medlemsmassen i den delen av fylket.

Implikasjoner for Nord-Rogaland og Helse Fonna?

Rogaland legeforening har som kjent medlemmer som jobber i ulike helseforetak. Men det hadde tidligere vært lite fokus på hvilke konsekvenser de ulike modellene ville ha for Nord-Rogaland og Helse Fonna. UiB og UiS/SUS ble derfor invitert til Haugesund for å fortelle om sine respektive modeller, og spesielt ble de utfordret på å si noe om hvilke implikasjoner deres de ville kunne ha for Helse Fonna og medlemene i Nord-Rogaland.

Fra Stavanger kom dekan ved det helsevitenskapelige fakultet ved UiS, Kristin Akerjordet, sammen med Stein Ørn, professor II ved UiS og overlege ved SUS. Fra Bergen kom prodekan Steinar Hunskår og dekan Per Bakke ved UiB. Etter at presentasjonene var ferdige ble det tid til en liten pause med kaffe og baguetter, før tilhørerne i salen fikk komme med spørsmål. Det ble en god diskusjon, og møtet var informativt og nyttig for alle som deltok. Det kom i ettertid innspill om at det burde vært lagt til rette for streaming slik at enda flere kunne fått det med seg.

Rundt 30-40 engasjerte leger møtte opp. Ruben Espelid (med ryggen mot), styremedlem i Rogaland legeforening, var kveldens ordstyrer.

Uenighet også i Rogaland legeforening

Da Rogaland legeforening skulle skrive sitt høringssvar var det uenighet i styret, akkurat som i Grimstadutvalget. Flertallets vedtak ble å støtte etablering av medisinstudium med gradsrett i Stavanger. Innspillet fra Rogaland legeforening sammen med flere andre finner du på legeforeningens hjemmeside: https://www.legeforeningen.no/hoeringer/interne/2019/hoering-grimstadutvalgets-utredning-studieplasser-i-medisin-i-norge-behov-modeller-og-muligheter/hoeringsgrunnlag/

Dag-Helge Rønnevik
Varamedlem, Rogaland legeforening