Leder 3-2021

Jeg skriver denne lederen 14. september. Ute er det nydelig høstvær, men jeg sitter og hoster og harker med en sedvanlig høstforkjølelse. Etter en sesong med bortimot ingen luftveisinfeksjoner utenom covid-19, skal vi visstnok få den ekstra tøffe forkjølelse denne høsten.

Jeg tror nok likevel ikke jeg har det like tøft som politikerne på borgerlig side. I går fikk vi se et valgskred, hvor de røde-grønne tok en klar seier. Helse er alltid noe som opptar velgerne (ikke minst Syd-Vestens ledere). Avtroppende helseminister Bent Høie har hatt nok å jobbe med i sine to perioder; manglende kapasitet i psykiatrien, sykehusbygg, covid-19, Akson og krisen i fastlegeordningen. Høie har høstet masse lovord for sin innsats rundt håndteringen av covid-19-pandemien, og for å styrke kvalitetsarbeid i legekontor ved å finansiere SKIL over statsbudsjettet. Det motsatte har vært tilfelle når det gjelder fastlegeordningen. Den mye omtalte Handlingsplanen for allmennlegetjenesten som kom i 2020, ser dessverre ut til å være nok et eksempel på «too little, too late».

Helsepolitiske talspersoner i Arbeiderpartiet, Ingvild Kjerkol, og Senterpartiet, Kjersti Toppe, har vært tydelige i opposisjon. Deres støtte til både Legeforeningen og Trønderopprøret har vært klar. Som politikere flest, har de vært forsiktige med å love konkrete tiltak og beløp.

Samtidig står flere andre utfordringer i kø. Vil den nye regjeringen bli den første til å oppfylle den gylne regel om bevilgninger til psykiatri vs. somatikk? Nye sykehus som bygges kan allerede være for små før de er ferdigbygd – hvordan blir det med nye SUS? Kan Pasientens Legemiddelliste (PLL) berges? Hva skjer med det som er ruinene av Akson (nå «felles elektronisk pasientjournal»)? Hva skjer med medisinutdanningen – blir det fakultet på Universitetet i Stavanger? Kan fastlegeordningen reddes?

Jeg håper medlemmene i den nye regjeringen har fått hentet seg inn etter all feiringen i natt, for det er nå det gjelder. Etter 8 år i opposisjon er det forventet at dere leverer på det dere har lovet.

Peter Christersson