Årsmøte i Haugesud

Haugesund er nok mest kjent for å være nabo til Norges mest trans-vennlige kommune (Kar-møy), vitsen «Djerv 1919 – altså uavgjort» og Sildakongen. Det kanskje ikke så mange vet, er at Haugesund er en bykommune med ca. 37.444 innbyggere (2021-tall fra SSB), et flateinnhold på 72,68 km2 (greit å vite til quiz), et tapende NM-finalelag i fotball fra 2019, en internasjonal filmfestival, visepopbandet Vamp, to sykehus og et mindreverdighetskompleks mot Bergen og Stavanger.
Festmiddag

Denne eksotiske byen, ved Smedasundets bredd, var lokalisasjon for Rogaland Legeforenings årsmøte 17. juni.

Årsmøtet ble selvsagt godt besøkt av lokale krefter. Det var imidlertid veldig gledelig å se at også mange siddiser og Nord-jærenbuer trosset Haugesunds lite gjestfrie klima, droppet Mablis-festivalen, og tok turen nordover.

I Choice Maritims aula (!) fikk vi, i tillegg til det sedvanlige årsmøtet og utdeling av æresprisen, både tale fra ny president i Legeforeningen, Anne-Karin «Anka» Rime, og et flott foredrag fra alltid eminente Ingvar Wilhelmsen. Etter faglig påfyll, var det påfyll med aperitiff i hotellets festlokaler.
Anne Karin Rime (Anka)Ingvard Wilhelmsen

Det ble, tradisjonen tro, servert en bedre 3-retters middag. Det kulturelle innslaget, bestod av sang og gitar fra den lokale musikeren Paul Hansen. Hansen (42) er som kjent tidligere vokalist i Vamp og Cortina – nå soloartist og musiker i bandet Blest. Hans singer-songwriter-nummer falt åpenbart i smak, og han ble trampeklappet inn til ekstranummer. Underholdningen ble avsluttet med en Haugesunds-quiz. Quizen, som ble kritisert for å være veldig vektet i poenggivningen, ble vunnet av et bord bestående godt voksne leger.

Festmiddag
Paul Hansen

Alle gode ting har en ende, også selskapeligheter i Haugesund. Konklusjonen blir likevel; dette var bra! Årsmøtet i Rogaland Legeforening kan med fordel arrangeres i Haugesund igjen.