Juletrefest/familieteater er tilbake, hold the date

Det sies at det kan kalles en tradisjon når noe skjer for tredje gang, så vi er ikke helt der enda. Likevel, juletrefesten/familieteater på Rogaland Teater i regi Rogaland Legeforening, var en stor suksess. Det er med stor glede at vi kan annonsere at vi nå endelig er klar for dette igjen, etter covid.

Hold av datoen 26. november. Nærmere informasjon om klokkeslett, egenandel, billettbestilling med videre, vil vi komme tilbake til når det nærmer seg.

Hva kan vi så forvente oss den 26. november? Mange i min generasjon kan nok huske påskemorgener på NRK. Løven, den hemmelige døra gjennom klesskapet, heksa, Prins Caspian. Kort sagt; årets forestilling er Narnia.

Fantasyserien Narnia ble skapt av den britiske forfatteren Clive Staples (CS) Lewis. Lewis ble født i Belfast, Nord-Irland (så det kan vel diskuteres om han var britisk) i 1898, og døde i Oxford i 1963. Lewis var kollega og venn av ikke ukjente J.R.R. Tolkien. Visstnok skal Tolkien ha påvirket Lewis til å vedkjenne seg som kristen, og kristendommen påvirket også skrivingen hans. Fantasybøkene om Narnia kan tolkes i retning bibelske historier, men kan også settes pris på av ikke-religiøse.

Narniabøkene er ansett som premissleverandører for fantasylitteratur for barn og ungdom, og uten disse hadde vi kanskje ikke hatt populære serier som Hunger Games og Harry Potter.

Så ta med barn, barnebarn eller tante-/onkelbarn på en dannelsesreise på Rogaland Teater i november. Vi ses der!