President på rundtur i Haugesund

I forbindelse med årsmøtet i Haugesund 17. juni ble Legeforeningens president Anne-Karin Rime tatt med på en aldri så liten rundtur der hun fikk møte representanter både fra sykehus, kommune og allmennpraksis. Med på rundturen var også konserntillitsvalgt i Helse Vest, Marie Skontorp.
Presidenten på besøk på Haugesund sykehus

Første stopp: Haugesund sykehus

I 2021 stod et nytt sykehusbygg på 20.000 kvadratmeter klart i Haugesund. Her ble gjestene vist rundt i det nye akuttmottaket av klinikkdirektør John Conard Brandsø og fikk se mottaksrom, AMK-sentral, triagerom og rom for traumemottak. Operasjonsavdelingen og intensivavdeling imponerte presidenten med gode løsninger og ikke minst utsikten mot karmsundet. Og jammen traff ikke omgjengelige «Anka» på noen gamle anestesikolleger!

Etterpå var det tid for lunsj. Deltakende var tillitsvalgte fra ulike avdelinger, hovedtillitsvalgt Anne Cathrine Skaar, presidenten og konserntillitsvalgt. Det var et uformelt møte ledsaget av nydelige snitter og brownies. Presidenten fortalte litt om seg selv og sin bakgrunn, og om noen av satsingsområdene til legeforeningen: Ønsket om større sykehusbygg, nok kontorplass til legene og økt grad av merkantilt arbeid som avlasting for legene.

Tillitsvalgte tok på sin siden opp ressurskampen og funksjonsfordelingen innad i Helse Vest der Haugesund kjemper for å beholde sine funksjoner. Særlig konserntillitsvalgt Skontorp var engasjert i denne diskusjonen, og ønsket direkte tilbakemelding fra tillitsvalgte om konkrete og konstruktive innspill som kan gjøre samhandlingen mellom helseforetakene bedre.

Tillitsvalgte syntes i ettertid det var verdifullt å få innblikk i hvordan foreningen fungerer på overordnet plan, få respons på saker som en mener er viktig på lokalt nivå og å høre om andre miljøer med tilsvarende utforinger. Presidenten var tydelig interessert i å høre om lokale arbeidsforhold og hvor “skoen trykket”.

Andre stopp: Ordføreren

Ordføreren i Haugesund heter Arne Chrisitain Mohn, representerer Arbeiderpartiet og har bakgrunn som gastrokirurg ved Haugsund sykehus. Han hadde tilfeldigvis bursdag denne dagen! Følget fikk en flott omvisning i det flotte rådhuset som i sin tid var en gave til byen fra skipsreder Knut Knutsen. Ordføreren viste seg å være en kunnskapsrik og engasjert historieforteller og fortalte levende om byens og rådhusets bakgrunn.

Han fortalte også om lokale forhold som kan forklare Haugesunds standpunkt i debatten om utdanning av leger og “Vestlandslegen”. Andre tema som ble diskutert var fastlegeordningen og samhandling mellom tjenestene. Der kunne ordføreren se for seg en ordning der LIS-leger fra sykehusene gikk på rotasjon ut på sykehjemmene for å få kjennskap til situasjonen og kasusene der og på denne måten bedre samhandling.

Tredje og siste stopp: Rossabø legesenter

Siste stopp på en lang dag før lokalforeningens årsmøte, var en prat med noen av byens rundt 30 fastleger. Rossabø legesenter er et relativt nytt legesenter i det markante «24/7-bygget» som ikke kan unngå å se om du kjører inn mot sentrum. For en president med sykehusbakgrunn var det også nyttig å få litt bedre innblikk i hvordan et fastlegekontor driftes, med omvisning i de moderne og plasseffektive lokalene. Deretter ble det tid til en uformell prat på pauserommet med en av byens beste utsikter.

Fastlegene Jon Steinar Birkeland, Monica Haga og Veronica Iversen Tøgersen fikk fortalt litt om hvilke utfordringer de opplever med fastlegeordningen, som i aller høyeste grad også har kommet til denne delen av fylket. Hovedtillitsvalgt for legene i Haugesund, Kjell Ivar Glette, var også med på møtet og bidro med viktige innspill. Tøgersen lånte bort sin sistefødte men fikk han knapt igjen da det viste seg at Presidenten hadde svært godt barnetekke.

En lang dag i Haugesund ble avsluttet med årsmøtet på Hotel Maritim. Takk til «Anka» for at du tok deg tid til denne runden! Vi satt igjen med et svært godt inntrykk av en lyttende, hyggelig og interessert president. Takk også til pensjonert kardiolog Reinert Rød som foreslo det hele.