The best organized landsstyremøte ever

Etter sedvanlig covid-relatert utsettelse, var det endelig tid for Rogaland Legeforening å ta imot hele landsstyremøtet i Legeforeningen på Atlantic Hotell i Stavanger. Det var særdeles etterlengtet for mange å endelig kunne møtes fysisk igjen. Vannari da med at været var sedvanlig Stavanger-surt.
Atlantic Hall

Under åpningen av landsstyremøtet, satte Tønes stemning med Seminarblues.

Det var imidlertid lite bluesstemning å ane da president Anne-Karin «Anka» Rime trakk fram blåreseptsaken, og innsatsen til medlemmene. «Dette er fellesskapet i Legeforeningen på det beste».

Videre trakk Anka fram at kampen for en fortsatt overlevelse av fastlegeordningen, angår oss alle. En befolkning tilsvarende hele Stavanger by stod på det tidspunktet uten fast lege (i skrivende stund i september 2022, har tallet steget til 235.000). I Lykkeland skjønte politikerne at en måtte forvalte rikdommen på en fornuftig og langsiktig måte – hvorfor kan ikke dagens politikere forvalte helsevesenet på den samme måten? For lav intensivkapasitet var en viktig årsak til at en måtte stenge ned landet under covid-pandemien. Hvor mange mislykkede prosjekter på rad trenger vi før vi kan gjøre ting riktig? «Her i Stavanger bygger dere et halvt nytt sykehus. Måten vi tar vare på den offentlige helsetjenesten sier mye om hva slags samfunn vi ønsker å leve i». Presidenten ble flere ganger avbrutt av spontan applaus.

WMA-leder David Barbe var spesielt invitert gjest. Barbe jobber som family physician i Mountain Grove, Missouri, USA. WMA representerer ca. 10 mill. leger worldwide.

Høy temperatur under debatten

Møtet bød på en het helsepolitisk debatt ledet av Anne Grosvold. Helseminister Ingvild Kjerkol (AP), Tone Wilhelmsen Trøen (H), Bård Hoksrud (Frp) og Marian Hussein (SV) stilte opp.

Kjerkol understreket at «Fastlegen er gull, men fastlegeordningen er ikke gull for fastlegene». Hun viste til at kun 3% av medisinstudenter og LIS1 ønsker å bli fastlege. «Strukturelle endringer må til», men uten at helseministeren ville utdype hva dette innebærer

Landsstyremøtet er ikke bare fag

Fastlege Morten Munkvik tok med seg 10 sprekinger (3 menn og 7 kvinner) på 6 km joggetur til og rundt Mosvatnet onsdag morgen, mens fastlege Ingvild Vattens Alsnes hadde fire kolleger med på morgen-yoga torsdagen.

Underholdningen onsdag morgen var nydelig folk-country med bandet Søstre, med psykiater Kari Grethe Gallaher. Unge Magnus Von Brandis imponerte alle med sine eminente ferdigheter på saksofon torsdag morgen.

Medisinstudentene satte ny rekord, og samlet inn hele 560.000 til Medhum-aksjonen på Legestafetten. Dette var godt hjulpet av president Anne Karin Rime og visepresident Nils Kristian Klev som danset til «Time of our lives» fra Dirty Dancing. Sentralstyret stilte også opp og sang «Tore Tang», mens YLF-leder Kristine Kornelia Utne måtte holde et stand-up-foredrag om hvilken Legeforeningsorganisasjon som var best – bortsett fra YLF.

Høydepunkter i kø – også på kveldstid

Mange trakk fram turen til Flor & Fjære som et høydepunkt under landsstyremøtet. Værgudene var også på vår side, da vi besøkte den fantastiske parken på Sør-Hidle, og også fikk servert en bedre middag i den helt nye Jungel restauranten. Noen valgte også å teste temperaturen i sjøen.

For andre var festmiddagen på Atlantic selve toppen. Toastmaster Gunnar Ramstad, på sitt 36. landsstyremøte, loset oss på sedvanlig sarkastisk vis gjennom kvelden. Bjarte Tjøstheim bød på visse glimt fra sitt show «Det går betre nå». Kvelden ble avsluttet på dansegulvet med DJ og saksofonist. Landsstyrekomiteen tok sitt oppdrag på alvor, og kunne ikke forlate dansegulvet før siste delegat var kommet seg trygt i seng.

Delegatgaven fikk mange til å ty til de virkelige superlativene. Den lokale tegneserieskaperen Børge Lund, presenterte selv gaven – et spesialtrykket, håndnummerert og signert Lunch-album – med spesielt utvalgte striper. Ryktene sier at denne godbiten er særdeles ettertraktet på ebay.

Vel blåst

Det var både trøtte og lykkelige delegater og komitemedlemmer som takket av torsdag ettermiddag. Alle var enige om at en hadde vært med på noe stort. Som Paul Olav «Pølle» Røsbø, leder av Finnmark Legeforening, sa det: «Dette er det beste landsstyremøtet noensinne, på alle plan».

Nordland Legeforening – dere har noe å leve opp til i Bodø i 2023!