Å spise muffins med fiffen

Noen ganger kan det svare seg å ha gått på skole med politisk rådgiver til ordføreren, og samtidig ha stukket fram halsen sin et antall ganger. 25. april var selveste statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (AP) på besøk i Stavangerområdet. Et særdeles tett program gjorde at han måtte takke nei til å spise lunsj på Stavanger Medisinske Senter. Jeg fikk imidlertid invitasjon til å møte ham, og andre helsepolitiske tungvektere på kontoret til ordfører Kari Nessa Nordtun (AP) i Stavanger.
Å spise muffins med fiffen
Fra venstre: Peter Christersson, Eli Karin Fosse, Runar Johannessen, Lillian Nisja Lundeby, Sverre Uhlving, Dagny Sunnanå Hausken og Ole Henrik Krat Bjørkholt.

Ordføreren selv var på tjenestereise, men møtet ble meget kompetent ledet av varaordfører Dagny Sunnanå Hausken (SP). Menyen bestod av muffins, frukt, kaffi, te, isvann og småflasker med jus. Tilstede var i tillegg direktør for helse og velferd i Stavanger Eli Kari Fosse, helsesjef Runar Johannessen, avdelingssjef kommunale legetjenester Lillian Nisja Lundeby og kommunestyrerepresentant og lege Sverre Uhlving (AP).

Statssekretæren er spesialist i allmennmedisin, og under spesialisering i samfunnsmedisin. Han er tidligere fastlege og tillitsvalgt i Legeforeningen. Jeg kjenner ham blant annet fra våre tidligere verv som 1. landsråd i Allmennlegeforeningen (AF). I tillegg har han jobbet som assisterende fylkeslege i Oslo og Viken, og han har ledet allmennlegetjenesten i Tønsberg. Et interessant poeng til framtidige quizer, er at han har skrevet masteroppgave i helseadministrasjon ved Universitet i Oslo sammen med AF-leder Nils Kristian Klev. Masteroppgaven, som ble publisert i 2019, har tittelen «Sviktende rekruttering av fastleger». Hans kjennskap til primærhelsetjenesten, skulle med andre ord være god.

Flere viktige saker ble diskutert på møtet, som for eksempel finansiering av fastlegeordningen, praksisoverdragelser/omsetning av fastlegehjemler, og problemstillingen næringsdrivende fastleger versus fast ansatte. Selv om statssekretæren har ansvarsområde primærhelsetjenesten, ble også andre tema som medisinstudium ved Universitetet i Stavanger, finansering av nye Stavanger Universitetssjukehus og nasjonalt pårørendesenter tatt opp.

Bjørkholt er en erfaren politiker, og holder pokerfjes om hva som kommer framover fra regjeringen. Likevel var det noen informasjonsdrypp, som kunne gi grunn til bekymring. Akkurat slik mange har fryktet, virker det som om regjeringen vil benytte cherry picking fra «ekspertutvalgets» rapport. Det ble antydet at pasienttilpasset basistilskudd har kommet for å bli, og at denne ordningen vil bli videreutviklet – kanskje med tilpassing på individnivå. Hvordan dette vil være lovlig med tanke på personvern, datatilsynet og GDPR, ble ikke nærmere kommentert. En dreining mot 50/50-finansiering av basis versus takster ble det hintet om, stikk i strid med hva erfaringene før innføringen av fastlegeordningen viste. I tillegg ble det nevnt noe om strengere statlig regulering på praksisoverdragelser. Med tanke på hvordan denne regjeringen ensidig har innført endringer utenom trepartssamarbeidet, er det absolutt grunn til å være på vakt.

Som Legeforeningens mann ved bordet, passet jeg på å komme med motforestillinger og realitetsorientering rundt disse sakene, og det var gledelig å se at varaordføreren viste stor interesse og noterte flittig. Verre var det å se med egne øyne hvor lite kompetanse på fastlegetjenesten det er hos direktøren og helseutvalgets utsendte politiker. Med en så stor samfunnsmedisinsk stab som Stavanger kommune har, skulle en ønske kompetansen også ble delt oppover i systemet. Det virker imidlertid som om disse blir lite lyttet til. Det er åpenbart fortsatt behov for politisk påvirkningsarbeid fra lokale tillitsvalgte!