Ein sjikkelige sjømann ber ikkje om medvind – han lere seg å segla

Ivar Halvorsen (65) er vinner av Rogaland Legeforenings ærespris 2023.
Æresprisvinner Ivar Halvorsen

Rogaland legeforenings ærespris ble første gang delt ut 2021. Om æresprisen heter det at «Styret ønsker å kunne gi en pris til et medlem av Rlf utfra skriftlig begrunnelse, enten for lang og tro tjeneste innen tillitsvalgtarbeid i foreningen som har kommet mange medlemmer i foreningen til nytte, og/eller for utførelse av arbeid av særlig grad. Det er viktig for styret at denne prisen også kan tildeles yngre medlemmer.» Dette er åpenbart en pris som henger høyt. Alle medlemmer kan sende inn begrunna forslag til kandidater til Styret.

Innen fristen på 13. april var det kommet inn hele 11 forslag. Det var flere gode forslag på

kandidater – både innen spesialist – og primærhelsetjenesten. For styret ble det imidlertid

snart klart at en kandidat peket seg spesielt ut. Vinneren, hadde også blitt foreslått til

prisen i 2022, og ble denne gang nominert hele 4 ganger.

Jeg siterer her fra talen som ble lest opp i forbindelse av prisutdelingen på årsmøtet til Rogaland Legeforening: «I begrunnelsene trekkes det fram at vinneren har vært en engasjert lege over flere tiår. Stor entusiasme, arbeidskapasitet og gjennomføringsevne nevnes. Vinnerens mange verv omtales også av flere. Denne allmennlegen ble utdannet ved UiB i 1984, og ble spesialist i allmennmedisin i 1993 og samfunnsmedisin i 1998. Han har hatt flere ulike roller i Legeforeningen, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Listen er for lang til at vi kan gå gjennom alt nå. Når han ikke jobber på sitt kontor, som kommuneoverlege, praksiskonsulent eller et av sine mange andre verv, er han ivrig regattasegler. Han er også uttalt tilhenger av Hillevågs eget bryggeri, som hans sønn eier, Salikatt.

Årets vinner beskrives som «ikke blant de unge/yngste; men han er en så absolutt verdig

representant for prisen - han er Ung til sinns; og stadig levende i faget / fagpolitikken». Som

fastlege beskriver en av forslagsstillerne ham som en allmennlege som følger norsk allmennmedisins opprinnelige ideologiske mantra KOPF: kontinuerlig, omfattende, personlig og forpliktende.»

Syd-Vesten har selvsagt intervjuet prisvinneren.

Fortell litt om deg selv

Jeg har vært fastlege siden 1987, først i Rennesøy, så i Gjesdal og fra 1993 i Stavanger. En bitteliten, en middels og en stor kommune. Når jeg ser tilbake, så var 4 år i Rennesøy en veldig god start. En liten, oversiktlig kommune – uten tuneller. Min kollega Ole Jøssang fikk meg i gang med samfunnsmedisinsk veiledning og foreslo at jeg skulle bli tillitsvalgt for de kommunalt ansatte legene i Rogaland, i OLL, som det het den gangen. Det ble starten på en lang serie med svært spennende oppgaver, både som fastlege, kommuneoverlege og ikke minst i mange tillitsverv både i Rogaland og nasjonalt.

For meg har det vært viktig å kunne veksle mellom det veldig interessante arbeidet som fastlege med andre oppgaver som går på system og struktur. Som kommuneoverlege, praksiskonsulent og som tillitsvalgt. Det har laget en fin veksling og sikkert bidratt til at det alltid har vært kjekt å være på fastlegekontoret.

Hva føler du nå når du har fått Rogaland legeforenings ærespris?

Det er virkelig stort å få en slik ærespris. Årsmøtet var veldig godt besøkt, og det setter selvfølgelig en ekstra spiss på en slik begivenhet.

Hva betyr det for deg å få en slik pris?

Først og fremst betyr det vel at min innsats har blitt verdsatt. Det har jo unektelig gått med et høyt antall timer, noe min ektefelle, Astri, nok kan underskrive. For min egen del er det nok viktigst å kunne se tilbake på de store hendelsene: det å forhandle fram fastlegeordningen, å få innført egne natt-leger ved Stavanger legevakt, å teste ut og dra i gang e-konsultasjon. Å ha laget noen fornuftige takster i normaltariffen. De siste årene har det blitt mye arbeid med En innbygger - en journal, i Nasjonalt e-helseråd.

Hva betyr lokalforeningen for deg?

Jeg er veldig glad i Legeforeningen, det har vært et ypperlig sted å kunne bidra til omstilling og fornyelse. Jeg var leder i Rogaland legeforening i 6 år, og mener at lokalforeningene kan bety ganske mye for legekollegiet. Å få en ærespris fra min egen lokalforening er jo spesielt fint.

Hvilke områder brenner du for i faget, og hvorfor?

Det er få forunt å få ta slik del i folks liv som vi fastleger får. Kontinuitet er viktig! Jobben har blitt kjekkere med årene, selv om arbeidet med all post og meldinger er slitsomt. Det skyldes ikke minst alle flotte enkeltmennesker som jeg etter hvert har kjent i mange år, og over flere generasjoner. Jeg håper virkelig at ikke vår glimrende fastlegeordning skakk-kjøres av reformivrige politikere, når det helst er finansieringen som har sviktet.

Ellers brenner jeg for kvalitet og god drift. De gode møtene. Samhandling med andre aktører i kommunen og i sykehuset. Og selvfølgelig de store linjene i IT-utviklingen, som jeg står midt oppi som leder av Legeforeningen sitt IT-utvalg. Vi trenger virkelig å få enda bedre verktøy, som kan spare oss for arbeid, gi god oversikt, og lage god flyt i arbeidshverdagen.

Undertegnede kan ikke være mer enig med prisvinner Ivar om at jeg håper fastlegeordningen får leve videre, og at vi kan få flere slike nestorer i faget som årets prisvinner. Syd-Vesten og Rogaland Legeforening gratulerer nok en gang Ivar Halvorsen med årets ærespris!

Referanser:

1)     Sjikkelige sjømann – sang av Stavangerensemblet