NAV Rogaland svarer på spørsmål fra Rogaland Legeforening

Våren 2023 ble noen NAV Kontroll-saker mot fastleger i Rogaland omtalt i media. Fastleger i flere kommuner har uttrykt bekymring og et ønske om bedre dialog og samarbeid. Dette tar vi på alvor. Det er viktig for oss å presisere at NAV opplever et godt samarbeid med legene i de aller fleste sakene. Dette er en viktig forutsetning for at NAV kan gi mennesker best mulig hjelp. Vi i NAV Rogaland er takknemlig for at Rogaland legeforening gir oss mulighet til å svare på noen av spørsmålene fra fastlegene.
Bilde NAV Rogaland; Elin Kvadsheim Neset og Merethe Prytz Haftorsen, foto NAV.jpeg
Bilde NAV Rogaland; Elin Kvadsheim Neset og Merethe Prytz Haftorsen, foto NAV.jpeg

I 2023 fikk NAV nye nasjonale retningslinjer for hvordan NAV-kontorene skal håndtere problemer som kan oppstå i samhandling med leger og andre behandlere som praktiserer for trygdens regning. Retningslinjene, som kort beskrives under, fremhever at problemer skal håndteres lokalt, når og der de oppstår, så langt det er mulig. Vi ønsker en kultur der vi legger vekt på informasjon og personlig tilpasset veiledning når forventningene til samarbeid ikke er innfridd. NAV Rogaland ønsker også innspill om hvordan vi kan forbedre samarbeidet på et overordnet nivå.

 

Hvordan sørger NAV-kontorene for å holde leger oppdatert med råd og veiledning når de mener samarbeidet ikke fungerer godt nok?

Daglig samhandler flere hundre NAV-veiledere med fastlegene i Rogaland. Samhandlingen foregår i hovedsak i planlagte møter, eller skriftlig gjennom legeerklæringer, sykmeldinger og dialogmeldinger. Vi ønsker at kommunikasjonen mellom veileder og fastlege skal fungere best mulig. Derfor jobber vi kontinuerlig med kvalitetsforbedring. Vi ønsker at fastlegene skal få tilstrekkelig informasjon om hvilke opplysninger NAV trenger, hva som er formålet med opplysningene og hvilket grunnlag vi har for å be om disse.  

Den enkelte veilederen vurderer om opplysningene er tilstrekkelige for formålet, som enten er saksbehandling eller arbeidsrettet oppfølging. Veilederen skal ha dialog med legen om forbedringsmuligheter eller mangler ved besvarelsen. For eksempel via telefonkontakt, dialogmelding eller retur av legeerklæring. Dersom problemet vedvarer over tid, skal leder ved NAV-kontor vurdere å kontakte legen og tilby informasjon, dialog og veiledning.

Dersom veilederen ikke mottar svar på forespørsler, sendes purringer. Svartiden bør normalt ikke overstige 3 uker for erklæringer som ikke krever egen undersøkelse av pasienten og 6 uker for erklæringer som krever slik undersøkelse. Hvis erklæring ikke kan leveres innenfor denne tidsrammen, må legen avtale annen leveringstid med NAV. Vi vurderer at uteblitt svar er et alvorlig avvik. Dette kan medføre forsinkelse i saksbehandling, og i verste fall at brukere ikke får utbetalt ytelser de kan ha krav på.

Hvis ikke legeerklæringen er mottatt etter 6 uker, skal veilederen kontakte legekontoret per telefon eller dialogmelding for å sjekke at legen har mottatt og forstått forespørselen. I tillegg skal brukeren få beskjed. Dersom legen fortsatt ikke svarer, skal NAV-kontoret sende purrebrev med kopi til kommuneoverlege, og deretter vurdere å notere i behandlermappen.  

På et mer overordnet nivå inviterer NAV Rogaland nå til samarbeidsmøter mellom NAV-leder, kommuneoverlege og tillitsvalgt for fastlegene i hver kommune i Rogaland. Formålet er å skape en arena der utfordringer for begge parter kan løftes og finne løsninger tilpasset de lokale forholdene.

Vi kan også tilby trygdemedisinsk opplæring og veiledning fra veiledere på NAV-kontor og rådgivende leger. Leger som ønsker dette, kan ta kontakt med NAV Rogaland enkeltvis eller i grupper på e-post til: nav.rogaland@nav.no.

 

Hvor mye skal til for at NAV i Rogaland går videre til NAV Kontroll med bekymringer rundt leger?

NAV-kontor vurderer å ta kontakt med NAV Kontroll dersom ovenstående tiltak ikke har ført frem. NAV Kontroll kan også motta tips fra andre instanser, utenfor NAV-kontor i Rogaland, for eksempel NAV Arbeid og ytelser, Helfo, politi eller tilsynsmyndigheter.

 

Behandlermappa – hva står i den? Hvordan få innsyn?

Alle leger som praktiserer for NAV har en «behandlermappe» i NAV. Slike mapper genereres automatisk for alle behandlere som praktiserer for trygdens regning.

De aller fleste behandlermappene er helt tomme. Mappen brukes kun dersom det oppstår problemer i samhandlingen. Hensikten med mappen er å få en systematisk oversikt over hendelser og avvik i samhandlingen mellom NAV og legen. Ofte handler dette om gjentatte purringer på legeerklæringer, eller gjentakende legeerklæringer som mangler funksjonsvurdering. Dialog mellom legen og NAV-kontoret dokumenteres, og hvilke tiltak som er gjort for å bedre samhandlingen. NAV praktiserer taushetsplikten svært strengt. Kun personer i NAV med tjenstlig behov har innsyn i behandlermappene.

Den enkelte legen har innsynsrett i opplysninger som NAV lagrer. Fra og med 2023 har NAV skjerpet retningslinjene: Legen skal varsles i brev når det blir gjort notat om hen, og bakgrunnen for notatet skal forklares i brevet. Leger som ønsker innsyn i egne opplysninger lagret før 2023, kan ta kontakt med NAV Kontaktsenter lege/behandlertelefonen 55 55 33 36, tastevalg 2.

 

Vi vil også minne om at NAVs foretrukne kontaktkanal for leger er NAV Kontaktsenter lege/behandlertelefonen 55 55 33 36, tastevalg 2. Veilederne her har spesiell kompetanse på å svare på alle typer spørsmål fra leger, og de kan gå inn i konkrete saker. Der det er nødvendig å komme i kontakt med veileder ved NAV-kontor, kan samtalen videreformidles. Ved behov for mer generell trygdemedisinsk veiledning, kan de sette telefonen over til rådgivende lege.