Nye SUS: Hva er status for byggetrinn 2?

Den første delen av vårt nye regionssykehus skal stå klar i mai 2025, og vi går inn i delt sykehusdrift med poliklinikker, dagkirurgi og psykiatri lokalisert på Våland og akuttfunksjoner på Ullandhaug. Budsjettoverskridelser har preget det første byggetrinnet og videre byggetrinn har følgelig vært utsatt på ubestemt tid. Både tillitsvalgte og ledere ved SUS har jobbet opp mot våre politikere for å få frem viktigheten av økte økonomiske rammer til sykehusbyggeprosjektet, og å samle hele sykehuset på Ullandhaug raskest mulig. I mai i år kom nyheten om ekstra statlige lån til nye SUS, men hva betyr dette egentlig for videre utbygging? Jeg ønsker her å oppsummere kort hva som er status per i dag med tanke på det andre byggetrinn av nye SUS.

Kort bakteppe

Jeg skrev i oktober 2022 (1) i Syd-Vesten om nye SUS fra mitt perspektiv som tillitsvalgt. Vi har som dere vet kun finansiering til et halvt sykehus- byggetrinn 1. Den videre utbyggingen vil følgelig bli trinnvis over en periode på mange år. To-senterdrift er krevende for fagmiljøene og vil også kreve mer personell enn drift av et samlet sykehus. Da det fremkom store budsjettoverskridelser i byggetrinn 1 på minst 450 millioner våren 2022 (2), utsatte styret i Helse Stavanger en beslutning om videre prioriteringsrekkefølge av byggene i byggetrinn 2. De tillitsvalgte henvendte seg til politikerne og krevde politisk handling både gjennom debattinnlegg våren og høsten 2022 (3), samt møte med lokalpolitikerne og innlegg på Rogalandstinget våren 2023. Det ble i oktober 2022 også publisert en kronikk ved styreleder i Helse Stavanger Bjørn Erikstein og administrerende direktør Helle Schøyen der de blant annet fremhevet at økonomien nå var så krevende at «det er vanskelig å se hva vi kan gjøre av prioriteringer uten at det går ut over kvalitet» (4).

Utviklingen og veien videre

I mai 2023 ble det klart at nye SUS får 322 millioner kroner ekstra i statlige lån. Revidert nasjonalbudsjett kom i tillegg, med midler knyttet til høyere lønns- og prisvekst enn det som opprinnelig ble lagt til grunn (5). Dette dekker imidlertid ikke hele underskuddet i byggetrinn 1. Styret i Helse Vest hadde i styremøte i juni en sak om økonomisk langtidsplan, og det fremkommer her at utsettelse av det andre byggetrinnet vil gi økte kostnader som ikke tidligere har vært innarbeidet i økonomisk langtidsplan (6). Styret i Helse Vest ba foretaket, Helse Stavanger, gjøre en vurdering av økonomisk bærekraft til å starte på første del av byggetrinn 2.

Helse Stavanger skal altså utgreie den (eventuelle) økonomisk bærekraften i første del av byggetrinn 2. Det betyr at det nå pågår en prosess i foretaket med å undersøke om økonomien tillater at vi kan gå videre med utbygging av SH2-1 (dagbehandling og poliklinikk for somatiske fag). Denne prosessen innebærer blant annet gjennomføring av kostnadsvurderinger, usikkerhetsanalyse og såkalt bærekraftanalyse. Dette skal ligge til grunn for revidert konseptrapport som er tenkt gjennomgått med styret i Helse Stavanger i november 2023. Videre vil denne presenteres for styret i Helse Vest i desember, før en eventuell lånesøknad fra Helse Stavanger for byggetrinn 2 kan leveres for behandling i statsbudsjettet.

Vi vet altså ikke hva som blir utfallet av undersøkelsene og beregningene som gjøres denne høsten. Vår administrerende direktør uttalte til NRK Rogaland i starten av oktober 2023 at «uten endringer i finansieringsordningen vil det være svært krevende for SUS å ha økonomisk bærekraft til å låne for byggetrinn 2» (7). Konklusjonen er altså at veien videre for byggetrinn 2 stadig er høyst uavklart, men at vi vet mer i løpet av høsten. Foreløpig foreligger det ingen konkret finansiering for å samle sykehuset på Ullandhaug.

Illustrasjonen over er gjengitt med tillatelse fra Nordic Office of Architecture/AART/COWI og viser byggetrinn 1 (bygg A, B, C og D) og byggetrinn 2 på Ullandhaug.

imageysq6f.png

Referanser:

1)      Hella M. N. P., «Nye SUS; oppsummering fra en tillitsvalgt», Syd-Vesten, 14 okt 2022.

2)      NTB (2022, 18. mai). Prisen på Stavangers nye sykehus øker med 450 millioner. Dagens Medisin.

3)      Hella, M. N. P., Mullen, J., Øfstegaard, M., Rossland, G. E., Mydland, A. A., Malmo, M. B., Zaremba, M. (2022, 09. september). Hva gjør Rogalandsbenken med det halve sykehuset vårt? Stavanger Aftenblad.

4)      Schøyen H. K., Erikstein B., «Alvorlige konsekvenser for SUS», Stavanger Aftenblad, 17 okt. 2022.

5)     «Revidert nasjonalbudsjett. Sjukehusa får auka rammer».Sjukehusa får auka rammer -regjeringen.nhttps://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sjukehusa-far-auka-rammer/id2975963/o

6)      Styresak Helse Vest Sak 05923 Økonomisk langtidsplan 2024-2028.

7)     Hadia Tajik: – Nye SUS har ikke sendt lånesøknad – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio