Splitte mine bramseil, for en forestilling

Inspirert av vellykkede forsøk med familieteater i Stavanger ble det onsdag 30. november for første gang forsøkt noe tilsvarende i Haugesund.

De av våre medlemmer som hadde rukket å sikre seg billetter kunne da overvære forestillingen Skatten på sjørøverøya på Festiviteten i Haugesund. Det var Haugesund Barne- og ungdomsteater som hadde satt opp dette stykket, basert på romanen av den skotske forfatteren Robert Louis Stevenson om pirater og nedgravd gull som kom ut første gang i 1883.

Den som har lest boka husker at det handler om Jim Hawkins og vennene hans som leter etter skatten til den beryktede piraten kaptein Flint, som alle hadde trodd var forsvunnet for godt. Underveis møter de mange utfordringer og må sloss mot den uberegnelige John Silver og hans bande med sjuskete pirater.

Jakten på Sjørøverøya

Det var imponerende å se barn og ungdom være med i et så proft teaterstykke, med flotte kostymer, god musikk og spennende handling. Det var sterke hovedrolleinnehavere som vokste i løpet av stykket, og som viste talenter både i sang og scenekunst. Sceneskiftene skjedde knirkefritt mens små flokker av krabber og måker sjarmerte publikum i senk. Artig å se små barn som “tar han helt ut” og synger med av full hals selv om de bare har en liten birolle.

I den smekkfulle salen så jeg mange kolleger, blant annet fra fastlegepraksis, indremedisin, arbeidsmedisin og psykiatri som hadde tatt med seg barn og barnebarn. Det ble tid til litt småprat i foajeen før forestillingen, og i den 20 minutter lange pausen. Tilbakemeldingene var gode! Det er godt å kunne møtes utenom klinikken.

Ettersom vi ikke på forhånd kunne vite hvor mange som ville kjøpe billetter valgte vi ikke å fått satt opp en egen forestilling kun for våre medlemmer. Det var derfor en åpen forestilling der de som ønsket kunne kjøpe rabatterte billetter med en egen kampanjekode. Tall fra Festiviteten viser at det ble kjøpt 131 billetter på denne koden, noe som betyr at tilbudet ble godt tatt imot av våre medlemmer.