Årsmelding for Troms Legeforening 2012.

Medlemmer

Troms legeforenings per 03.01.13 1168 (2011: 1107, pluss 5,5 %) medlemmer fordeler seg etter yrkesforeninger på Ylf 456 (434), Of 390 (362), Af 181 (175), Lvs 71 (61), Lsa 41 (50), Psl 21 (20) og Namf 8 (8). Medlemstallet er lett økende. Videre har Troms legeforening om lag 450 medlemmer av Norsk Medisinstudentforening ved Universitetet i Tromsø.

Styremedlemmer 01.01.12 – 31.12.12:
Leder Jo-Endre Midtbu
Årsmøtevalgte styremedlemmer: Hanne Frøyshov (sekretær) og Karsten Kehlet (nestleder)
Varamedlem: Anne Hensrud.
AF Anton Giæver
NAMF Ingemar Rödin
PSL Dag Malm (kasserer)
LSA Erik Krogstad
OF Geir Ivar F. Elgjo
LVS Yngve Figenschau
YLF Oxana Nikiforova
NMF Cecilie Ida Hartvig
Landstyredelegat: Geir Ivar Elgjo. Vara: Dag Malm.

Kurskomité:
Anton Giæver, Sigrid Hensrud, Sirin Johansen, Ingemar Rödin, Kristoffer Lassen, Elisabeth Skogheim, Joar Julsrud.
Valgkomité: Anne Hensrud, Ivar Aaraas (utvidet med Lars Nesje fra 31.08.12.)
Kollegial støttegruppe: Paul Odberg, Marit Hansen, Per Chr. Valle, Torberg Torbergsen, Eldrid Liljedal, Ann Kristin Engstad og Bernt Stueland. Koordinator er Bernt Stueland.

Medlemsinformasjon
Det vises til Doktor i Nord, nyhetsbrevet Skalpellen og våre nettsider www.legeforeningen.no/troms for informasjon om styret og dets arbeid.

Årsmøtet og styrets virksomhet
Styret har i 2012 avholdt 9 styremøter og har behandlet 71 saker, derav en rekke referatsaker. Styret fungerer som høringsinstans for en rekke saker hva angår helsetjenesten og for saker som sendes til høring i Legeforeningen, og dette er et stort arbeid for foreningen. Det vises til styrereferater og høringssvar som legges ut på nettsidene. Årsmøtet 2012 var godt besøkt. Etter årsmøtet ble det holdt Årsmøtedebatt om ledelse i sykehus med prof. Torgeir Bruun Wyller og president Hege Gjessing. Årets Tromsdoktor ble Jan Due. Det har vært en vesentlig oppgave for styret å redusere utgiftene i driften i 2012. Underskuddet for 2012 var 132 826 kr, mot et budsjettert underskudd på 390 400.

Regionalt samarbeid
Troms legeforening samarbeider med Nordland og Finnmark legeforening, så vel innenfor Regionsutvalget, med Hurtigrutekurs og med utgivelsen og redaktøransvaret for Doktor i Nord. I 2012 ble samarbeidet om medlemsbladet Doktor i Nord gjennomgått. Det ble gjort en grundig evaluering av Doktor i Nord mot kostnadene i bladet, og bladets redaksjonell profil. Etter behandling på Årsmøtet 2012 og etter diverse styrebehandlinger ble det besluttet at Troms legeforening trakk seg ut av medlemsbladet Doktor i Nord. Styrets arbeid med å knytte til seg egen sekretær (et av styremedlemmene) og web-ansvarlig, har vært vellykket.

Virksomhet for medlemsmassen
Fylkesavdelingen er normalt ansvarlig for grunnkurs i allmennmedisin og vår- og høst-kursene i Harstad. Troms legeforening ønsker å øke egen kursaktivitet i fylket, og har startet et arbeid i den hensikt.
Styrets medlemmer har mottatt henvendelser og ytt bistand vedr. lokale forhold, råd og bistand i lokale forhandlinger, konflikter m.v. Styremedlemmer og tillitsvalgte har lagt ned et omfattende arbeid i lokalt tillitsvalgtarbeid og forhandlinger. Gode avtaler og konstruktive løsninger fremkommer ikke uten aktiv medvirkning fra våre tillitsvalgte, som må stimuleres. Rekrutteringen av tillitsvalgte er vanskelig. Tillitsvalgtes omkostninger til tillitsvalgtarbeid, herunder tapt arbeidsfortjeneste innenfor rimelighetens grenser, dekkes. Styret støtter tiltak for studentene i fylket i den grad økonomien tillater det og formålet er godt. Fastlegeforskriften og samhandlingsreformen var viktige tema for styret i perioden, og det ble også avgitt høringssvar vedrørende endelig utforming av turnustjenesten for leger.
Sigurd Sparr har påtatt seg et ansvar for å arrangere et tilbud for eldre leger i fylket, og Elf avd Troms har hatt sine tre første møter i 2012, som har vært godt besøkt. I april 2012 arrangerte styret et kveldsforedrag med Per Fugelli, og i november var Ingvard Wilhelmsen i Tromsø og talte til de fremmøtte. Styret har brukt mye tid på å etablere en ny kommunikasjonskanal til medlemmene via nyhetsbrevet Skalpellen. Styret har også vitalisert hjemmesiden, og håper medlemmene har interesse av dette.

Jo-Endre Midtbu