Heimkommartid

Det våres i Harstad sjøl med drøye meteren med sny på flatmark. Småmåsen og tjelden er kommet tilbake, snart er grågåsa også på tur.
Leger_Harstad-600
Trekkfulglene kommer tilbake. Foto Odd Leif Andreassen.

Sammen med våre fuglevenner registrer vi at stadig flere nyutdanna spesialister kommer heim. Totalt 10 overleger har i løpet av de siste to årene kommet tilbake til sykehuset der de begynte sin grunnutdanning. Det tro vi er unikt i lokalsykehus-sammenheng.

Stabil overlegedekning
Harstad har i alle år hatt en stabil overlegedekning. Våre eldre kolleger og noen framsynte lokale ledere har tatt ansvar for utdanning av nye spesialister og det høster man nå resultater av. Vi har de siste to årene fått tilbake spesialister innenfor: Geriatri, hematologi, radiologi, gynekologi, nefrologi, anestesi, urologi og kardiologi.

Flere utdanningsstillinger

Etablering av flere utdanningsstillinger med fleksible utdanningsløp ved lokalsykehusene mener vi vil styrke denne utviklingen ytterligere. Fagmiljø med spesialister som sitter alene i små praksiser er sårbare. Øker man bemanningen til to spesialister kan man også ha LIS og dermed sikre ettervekst i faget. Norsk Oftalmologisk forening har i sin KONSUS-rapport påpekt de fremtidige utfordringene med rekruttering til øyelege faget der konklusjonen var: «Norsk øyehelsetjeneste er per tiden ikke bærekraftig (...) i et utdanningsperspektiv for å dekke framtidige behov (...)» Dette må helselederne erkjenne!

Generasjonsskifte
Vi står midt i et generasjonsskifte der mange yngre kolleger er i løypa og ønsker seg tilbake til Harstad. I tillegg kommer en stor andel medisinstudenter fra regionen som står på springbrettet i sin karriere. Rekruttering av legespesialister er essensielt for alle sykehus. Rekrutteringsgruppa ved UNN Harstad skal jobbe for rekrtuttering av legespesialister både i et kortsiktig og langsiktig perspektiv. I løpet av siste året mens gruppa har vært aktiv er 5 nye overleger sikret til sykehuset.

Nye kolleger
Vi er stadig på søken etter nye kolleger. Kanskje du vil bli den neste som bygger reir i Harstad? Rekrutteringsgruppa i Harstad har gjort seg mange erfaringer som vi gjerne deler. Nye kolleger er hjertelig velkommen til å ta kontakt og komme til Harstad både som turnusleger, assistentleger og overleger.

Nyt våren!

På vegne av Rekrutteringsgruppa UNN Harstad
Rolf Arne Iversen
kst.overlege anestesiavdelinga