Kjære alle sammen – ha en god 17. mai!

Våren har endelig tatt tak her i Tromsø, og vi med jevnlig nattarbeid ser at sola tar kortere og kortere pauser i den vakre horisonten mot nord.
Foto_Leder_2-12-700
Sør-Tromsøya skolekorps, 17. mai 2012

I dette nummeret at Skalpellen finner dere innkallingen til Årsmøtet i Troms legeforening. På årsmøtet får vi høre statssekretær Nina Tangnæs Grønvold redegjøre for den helsepolitiske situasjonen. Møtet går av stabelen på Rica Ishavshotell kl 17, og rundt kl 19 avholder vi en debatt om et litt underkommunisert tema som vi håper alle leger vil kunne finne interessant. Etter årsmøtet går alle deltagerne til en hyggelig middag på De fire roser. Se eget vedlegg til dette nyhetsbrevet for nærmere info om påmelding etc.

Vi håper alle medlemmer vil finne en artikkel i Skalpellen av interesse; vi lager blad, årsmøte, middag og debatt - for deg!

Tillitsvalg
I månedene fremover skal alle foreningsleddene i Dnlf avholde valg av tillitsvalgte for perioden 1. september 2013 – 1. september 2015. Rekrutteringen er vanskelig, men for UNNs del ser det faktisk lysere ut enn på lenge. Det er konstituert nye foretakstillitsvalgte både for Of og Ylf frem til da, og vi har håp om spennende valg og heftige debatter! Som tillitsvalgt tar man et ansvar for gruppa, og prøver å bidra til løsninger og utvikling – så vel av virksomheten som av folk og fag. Det er ikke alltid enkelt å være tillitsvalgt, og i en sammensatt medlemsmasse og med en varierende ledergruppe, er motsetningene mange. De som bidrar ønsker kun kollegiets beste, og jeg håper de har deres støtte. Vi ønsker åpne diskusjoner, og alle synspunkter er velkomne. Det er godt å se at UNNs ledelse har startet opp et grundig arbeid i etterkant av LUO-rapporten og kutt-vedtakene i vinter, for å se hvordan ting kan gjøres bedre. Det blir en viktig oppgave for de tillitsvalgte og ansatte i UNN, og bidra i samme retning.

Aktivt tillitsvalgtarbeid og juridisk rådgivning er en økende oppgave for Legeforeningen. Vi ønsker også at alle leger som er ledere skal føle seg hjemme i foreningen, og Troms legeforening fremmer derfor ved Landsstyremøtet i Alta i år et forslag der vi ber om at Legeforeningen oppretter en egen adskilt avdeling/spesialrådgiver i sitt sekretariat som utelukkende bidrar med rådgivning ovenfor leger som er ledere.

Legearbeidet kan fordeles på flere
Det er trangt om legestillingene om dagen, og jeg vet at mange yngre leger står med lua i hånda for å få seg jobb. Arbeidsgiver kan etter hvert glede seg over mange kvalifiserte søkere, men dette stiller også økte krav til ryddighet i alle ledd. Mange har sikkert fulgt med på dagensmedisin.no som kunne fortelle om hvordan enkelte avdelinger på Haukeland nå krever 2 ukers ulønnet hospitering før man fikk sommerjobb, eller om Stavanger universitetssykehus, der 8 av 12 sommervikariater ble gitt til leger med legeforeldre fra området. I disse dager mottar mange avdelingsoverleger henvendelser fra unge kolleger som ønsker seg en fot inn i arbeidslivet. Arbeidstilsynet har de siste åra satt søkelyset på legenes arbeidstid i UNN, og eneste måte å redusere arbeidspresset på gitt at aktiviteten skal opprettholdes (eller økes); er å fordele arbeidet på flere. Fra 1. juni opphører hjemmelssystemet for leger, og arbeidsgiver kan ansette dem han eller hun vil. UNN er en stor og profesjonell arbeidsgiver, og bør glede seg over muligheten til å ansatte flere leger.

Søknader til turnus
Søknadsfristen for søknad til turnustjeneste i UNN gikk ut 14. mai. UNN Tromsø mottok 341 søknader, Narvik 326 og Harstad 346. For Narviks del er det drøyt 50 søknader per stilling. UNN har jobbet grundig for å sikre rettferdige og saklige kriterier i utvelgelsen av dem som skal få starte opp i turnus ved sykehuset, og søkerne skal være trygge på at Ylfs tillitsvalgte er involvert. Ila sykehusåret skal disse rundt 30 turnuslegene søke seg videre til turnus i distrikt her i Troms. Utfordringen nå blir å sikre en god søknadsprosess i kommunene.

Allmennlegenes nye rolle
I år var det syvende året HOD og Hdir arrangerte Helsekonferansen, og rundt 1 000 mennesker hadde funnet veien til Oslo i starten av mai.

Temaet for årets konferanse var samhandlingsreformen – kvalitet og innovasjon. Helseminister Jonas Gahr Støre understreket særlig hvordan utviklingstrekkene med en aldrende befolkning med økte krav til helsehjelp, forutsetter at mye av helsetjenesten i fremtiden ytes ute i kommunene. Det skal forebygges og legge til rette for sunne liv og redusert sykdomsrisiko. Som han sa er ”det bedre å bygge friske barn enn å reparere syke voksne.”

Han reklamerte blant annet for mer helsestasjon og skolehelsetjeneste, mer spesialisert helsetjeneste til innvandrere og bedre samarbeid mellom leger og f.eks barnevern og NAV. Kommunens ansvar for å ta tilbake pasientene så snart de var utskrivningsklare, ble også presisert. Kommunene utgjør førstelinjeforsvaret mot sykdom, og han reiste spørsmålet om allmennlegene er godt nok integrert i de kommunale tjenestene slik situasjonen er i dag. Støre understreket også hvordan fastlegene har portvokterfunksjonen inn mot sykehusene, og at denne rollen blir mer krevende etter hvert som samhandlingsreformen rulles ut i hele sin bredde.

Det var altså mye snakk om allmennlegenes sentral rolle, men lite (eller i praksis ingenting), om hvordan dette skal effektueres i real life. Ingen av oss er vel i tvil om at kommunale oppgaver er en nyttig og viktig arbeidsoppgave for allmennlegene, som de gjerne bør ta større del i. Men legger Staten og kommunene tilstrekkelig til rette for dette? Sannheten er vel f.eks at utgiftsnivået i en bypraksis nå er så høyt, goodwillen så dyr, og forpliktelsene og ansvaret som følger med å ha både fast ansatt personale og drift av et kontor nå kan være så omfattende at mange allmennleger ikke har muligheten til å øke sin kommunale bistilling, eller sågar utøve den delen de har – med den glede og iver som ministeren ønsker. Skal allmennlegene kunne ta skikkelig del i dette – må det tas grep fra sentral hold!

Jeg minner derfor igjen om Årsmøtet og Årsmøtedebatten som går av stabelen på Rica Ishavshotell 14. juni kl 17:00. Vi tar spesielt opp Arbeidsvilkår og muligheter for unge allmennleger i privat praksis. Troms legeforening ønsker å sette søkelyset på hvilke muligheter unge allmennleger har for å etablere seg i en trygg arbeidssituasjon, og utføre de kommunale oppgavene som Helseministeren (med rette), mener at fastlegene i økende grad skal ta del i.

Trivelig 17. Mai!
Velkommen til Årsmøte 14. juni!

Jo-Endre Midtbu