Medisinstudentenes Humanitæraksjon

I år har MedHum satt fokus på mor og barns helse. Dette temaet er spesielt aktuelt siden to av FNs tusenårsmål handler om å redusere dødeligheten for barn under fem år med to tredeler og dødeligheten blant kvinner i svangerskap med tre firedeler.

Dette er mål som på langt nær er nådd og tiden holder på å renne ut, fristen for målene går ut i 2015.

Med-hum styret besøker Sierra Leone

MedHum-styret har vært i Sierra Leone og besøkt sykehuset som drives av Leger Uten Grenser.

I Sierra Leone vil ett av fem barn dø før sin femårsdag. Barnedødeligheten er den høyeste i verden, og mangelen på helsehjelp er ekstrem. Dette er en humanitær krise, og derfor har Leger Uten Grenser jobbet i flere år akkurat i dette landet. De driver et sykehus, Gondama Refferal Centre, i Bo-distriket i Sierra Leone. Sykehuset har 200 senger, og er det største sykehuset i et område på størrelse med Oslo. Her tilbys gratis helsehjelp til gravide kvinner og barn under 15 år.

MedHum ønsker å støtte det viktige arbeidet Leger Uten Grenser gjør for å gi mødre en sjanse til å overleve, barna en sjanse til å vokse opp og gi Sierra Leones helsevesen en fremtid. De innsamlede pengene fra MedHum 2014 sin aksjon vil gå til medisiner, vaksiner, medisinsk utstyr og kursing av lokalt personell på Gondama Referral Centre. Et steg på veien til å nå FN sine tusenårsmål!

Gro Harlem Brundtland støtter vårt arbeid for Leger Uten Grenser og stiller som Høy Beskytter for MedHum 2014. Vi spurte henne hvorfor:
”Det at medisinstudenter interesserer seg for det som skjer langt utenfor landets grenser hos de som er mindre privilegert enn seg selv – det vil jeg være med på å støtte opp om.”

Dere kan få sett mer av engasjerte medisinstudenter langs hele vårt langstrakte land mot slutten av sommeren. 20. juli går nemlig startskuddet for en sykkeltur som skal ta MedHum fra Tromsø, via Trondheim og Bergen til Oslo.

Les mer på: www.medhum.no

Ønsker du å støtte dette viktige arbeidet?
Send en sms med: MEDHUM 200, MEDHUM 100 eller MEDHUM 50 til 2377

Hjelp oss med å hjelpe dem!

To kvinner gir barna mat i Sierra Leone

Sykehuset som MedHum støtter tilbyr gratis helsehjelp til gravide kvinner og barn under 15 år.

Av Marthe Aalstad