Tromsøaksjonen 8.-11. november 2019

Medisinstudentenes Humanitæraksjon – MedHum, tok innsamlingen til nye høyder da vi arrangerte Tromsøaksjonen i november.
4 studenter i aksjon
4 studenter med i Medisinstudentenes Humanitæraksjon

Hele det nasjonale styret og lokallaget samarbeidet om en aksjonshelg fylt med arrangementer for store og små hvor inntektene gikk til prosjektet vårt i Malawi, i samarbeid med Redd Barna.

Malawi er et lite land i Sørøst-Afrika med store utfordringer knyttet til seksuell og reproduktiv helse. 1/3 jenter blir gravide i tenårene, 2/5 blir gift før de fyller 18 år og 5/6 ungdommer har ikke tilgang til moderne prevensjon. På toppen av dette er det store utfordringer med HIV/AIDS, og tenåringsgraviditet er knyttet til høy mødre- og barnedødelighet.

Dette synes vi fortjener vår oppmerksomhet. Fram til slutten av 2020 jobber vi for å sette fokus på denne problematikken og samler inn penger til Redd Barnas prosjekt. Sammen med dem vil vi bedre seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) for unge mennesker i Malawi. Vi ser en naturlig sammenheng mellom vårt fremtidige yrke som leger og vårt felles ansvar for global helse. I tillegg mener vi at humanitært arbeid kan være morsomt og lett å engasjere seg i, og nettopp dette stod i fokus under Tromsøaksjonen 2019.

Gratis lunsj for studenter på UiT
Vi sparket i gang helgen med utdeling av gratis lunsj til studentene på MH, samt info om prosjektet og helgen.

Morgen-yoga med frokost
Klokka 09.00 på lørdag morgen møtte en sprek gjeng opp på arrangementet vårt på Kraft Studentidrettssenter. Det ble yoga i regi av Kraft og hjemmelaget frokost. – En veldig god start på dagen!

Bamsesykehus-dukkeverkst-ny700.jpg

Bamsesykehus, lykteverksted og kafé på Stortorget
Fra klokka 12-16 den 09.11.19 arrangerte vi folkefest på Stortorget. Vi hadde bamsesykehus, hvor flinke bamseleger (medisinstudenter) pleide bamser som hadde falt ned fra taket, mistet halen eller følte seg litt nedfor. I tillegg hadde vi lykteverksted, hvor man kunne lage sin egen lykt – perfekt for mørketida, og kaffe, kakao, vafler mm. som kunne varme deg i den kalde novemberlufta. – Og sist, men ikke minst kom vår høyeste beskytter Helsesista, for å engasjere Tromsøs befolkning og dele ut varme klemmer.

Adam_Schjolberg-kompny-700.jpg

Festkveld på Hålogaland Teater
Vi avsluttet helgen med arrangementet Når Barndommen Brister på Hålogaland Teater. Komiker Adam Schjølberg troppet opp med et svært morsomt, men også rørende Stand Up-show om barndom, oppvekst og maskulinitet. I tillegg tok han på seg oppgaven som konferansier og ordstyrer i en spennende paneldebatt med Helsesista, Kampanjerådgiver i Redd Barna Norge; Lisa Brodshaug og leder i MedHum; David Teigen. Publikum fikk også en sniktitt på vår dokumentar fra Malawi som kommer i full versjon i 2020.

Vi koste oss stort med å arrangere en forrykende aksjon i vakre Tromsø, og takker alle de som deltok på arrangementene, samt Hålogaland Teater, Kraft Studentidrettssenter og våre kjære MedHum-venner Adam Schjølberg, Helsesista og Lisa Brodshaug. Vi håper og tror at Tromsøaksjonen kan bli en tradisjon!

Nå fortsetter innsamlingsarbeidet idet vi går inn i aksjonsåret 2020. På nyåret blir det flere spennende arrangementer før det hele topper seg i en intensiv aksjonsuke. – Det er bare å glede seg!

Ønsker du å bidra i en veldig viktig sak? Bli med på våre arrangementer, vipps et valgfritt beløp til 510051 og følg oss på sosiale medier for oppdateringer om det som skjer.

Facebook: MedHum/ MedHum Tromsø
Instagram: @medhumaksjonen/@medhumtromso