Tips til CV og jobbsøknad

Som medisinstudent har man mange muligheter til å jobbe og skaffe seg relevant arbeidserfaring underveis i studiet, både i deltidsjobber og i ferievikariater. Mulighetene for jobb i ulike assistentstillinger er stor, men det er ofte mange søkere per stilling. For deg som jobbsøker er det derfor viktig å ha alt det formelle på plass når du søker en stilling. Her har vi derfor samlet noen tips til CV og jobbsøknad, som forhåpentligvis kan hjelpe deg på vegen. Lykke til med jobbsøkingen!

Det er viktig at CV-en din er relevant og ryddig, og pass på at den alltid er oppdatert. Referanser er viktig (minst 2, antall er ofte spesifisert i utlysningen) Husk å avklare med referansene på forhånd, slik at de er forberedt på at de kan bli oppringt. Husk å legge ved tjenestebevis/attester, dokumentasjon på all relevant utdanning, verv og arbeidserfaring.

  • Før opp relevante jobber; enten helserelaterte eller som du i søknaden kan vinkle inn at den jobberfaringen skiller deg fra andre kandidater.
    • Med arbeidserfaring menes lønnet arbeid – ikke hospitering!
  • Skriv opp alt annet du har gjort som er relevant, for eksempel forskning (artikler, presentasjoner på konferanser etc), verv, kurs.
    • Generelt; verv ikke så viktig - men lurt å føre opp tillitsverv i tillegg til relevante verv som gjør at du skiller deg ut som en sterk kandidat.
  • All arbeidserfaring skal dokumenteres med attest/tjenestebevis.
    • Be om dette fra arbeidsgiver fortløpende, slik at du slipper å samle inn dette flere år etter du har sluttet i jobben.
  • Les utlysningsteksten godt - hvilke kvalifikasjoner/personlige egenskaper søker arbeidsgiver etter?
    • Del opp stillingsannonsen og se at du har svart på det de spør etter.
  • Legg innsats i søknaden - det vises om den er masseprodusert.
  • Fortell om deg selv, dine ambisjoner, og om hvorfor du søker akkurat denne jobben.
    • Hva kan arbeidsplassen tilby deg?
    • Kan være relevant å skrive om spesifikk faginteresse.
  • Hva er det som skiller deg fra andre søkere? Hvorfor skal arbeidsgiver ansette akkurat deg?
    • Hva kan du tilby arbeidsplassen?
    • Skriv et par linjer om deg selv – personlig egnethet er viktig, så fortell om dine positive sider uten å lyve. Ha med relevant erfaring/utdanning og personlige egenskaper/samarbeidsstil og knytt disse opp mot utlyst stilling.
  • Begrunn det du hevder – bruk gjerne konkrete eksempler fra tidligere arbeidsforhold der du har gjort en god jobb.
  • Ta gjerne med erfaring fra humanitært arbeid i søknaden, det er en god erfaring å ha jobbet med pasienter med forskjellig bakgrunn (eksempelvis flyktninger).
  • Vær ærlig.
  • Skriv søknaden som et formelt brev, og aldri skriv over èn A4-side, helst ¾ og med 1,5 linjeavstand - de beste søknadene er ofte de som er korte og presise.
  • Skriv rett navn på arbeidsplassen!!
  • Ikke gjenta deg selv, og vær spesielt oppmerksom på at du ikke bare lister opp det som allerede står i CV-en din.
  • Det kan være lurt å prøve og ha en rød tråd gjennom hele søknadsteksten.
  • Avslutt gjerne med å oppsummere, uten å gjenta deg selv. Fremhev noen av dine beste argumenter for at du skal få stillingen, gjerne også med et motivasjonsargument. Elegant oppsummer hvorfor du bør ansettes.

Et tips kan være å gjøre en stillingsanalyse ved hjelp av stillingsannonsen:

  • Hvilke oppgaver skal du utføre og hva er fordelingen mellom dem?
  • Hvilke roller skal du ha?
  • Personlige egenskaper - hva er grunnen til at de etterspør disse?
  • Hva slags resultater er du ansvarlig for å levere?
  • Arbeidsformer: hvordan skal du jobbe?

Få en eller flere til å lese gjennom søknaden din før du sender – så kan du luke ut skrivefeil og kronglete formuleringer.