Katarina dro til Tyskland

I juli måned hade jeg et forksningsopphold i Bochum, Tyskland. Bochum ligger i det tettbefolkede området North Rine-Westphalia (NRW).

For første gang hadde alle lokalkomiteene med deres incomings i NRW et felles sosialt program i helgene, i tillegg til at medisinstudentene fra Bochum tok oss med på forskjellige aktiviteter i hverdagene.

Byene i NRW ligger nærme hverandre og reisen mellom disse er både lett og rimelig. Programmet bestod blant annet av festival i Bochum, spektakulære fyrverkerier i Köln og besøk i Düsseldorf. Cürrywurst og øl stod selvfølgelig på menyen ved de forskjellige arrangementene. Utenom programmet tok tre av oss utvekslingselever dessuten en langhelg for å utforske Berlin.

Ellers tilbrakte jeg dagene på universitetets farmakologi- og toksilogi-laboratorier der signaliseringskaskader ble undersøkt ved hjelp av museforsøk. Labteknikerne snakket langt dårligere engelsk enn de tyske medisinstudentene, men kommunikasjonen gikk allikevel greit. En dag hadde avdelingen fått publisert en artikkel - og da ble selvfølgelig champagnen poppet!