Studere medisin i København

Mer enn 30% av norske leger har medisinsk embetseksamen fra et utenlandsk universitet, og hvis du velger å gjøre som dem er København et godt alternativ.

København er med sine 1,2 millioner innbyggere Skandinavias største by, med knutepunkt i flyplassen Kastrup hvor man kan fly direkte til bl.a. Bergen, Trondheim, Oslo, Haugesund og Stavanger. Det er også gode forbindelser til resten av verden. Byen ligger på Sjælland og strekker seg delvis inn over Amager. Københavns historie går helt tilbake til rundt år 800. I dag bor ca. 22% av Danmarks befolkning i Københavns byområde. Byen er i stadig utvikling og fram til rundt 2025 er det i Københavns kommune planlagt fire større utvidelsesområder. «Cityringen», den siste utbyggelsen av metroen, ble også ferdig i 2019 og knytter hele sentrum sammen.

imagekr8q7.png

Københavns metropol

København er kjent for sin blanding av gammel og moderne arkitektur, og et rikt kulturliv. Man kan dra på teater ved «Det Kongelige Teater», ballett i «Den Kongelige Ballet», opera på «Den Kongelige Danske Opera», kunst på Nationalmuseet, Ny Carlsberg Glyptotek, Statens Museum for Kunst, eller på Louisiana nord for København, høre konserter på Vega, besøke det kjente Tivoli, gå tur i Zoologisk Have og ikke minst spille fotball i Fælledparken. De siste årene har København markert seg med flere anerkjente restauranter, bl.a. «Noma», som er kåret til verdens beste restaurant. Ellers kan man besøke en av de mange kafeer og restauranter i byen for en rimeligere penge (også på «Lånekassen-lønn»), eller Nordens største street food-marked, Reffen Copenhagen.

Året rundt bruker københavnerne de store grøntområdene som finnes flere steder i byen til både joggeturer, piknik, fotball og sosialisering. I tillegg er det lett tilgang til sandstrender (Amager Strandpark, Svanemøllen strand) og havnebad (Islands Brygge, Nordhavn, Refshaleøen).

havnebadet-islandsbrygge.jpg,,16631.jpg

Å komme seg rundt

København er en lett by å ferdes i, mye takket være de mange sykkelstiene. Hele 37% av innbyggerne sykler til jobb eller skole hver dag. Et godt tips til første innkjøp er en ny sykkel med en solid lås! Hvis man ikke orker å sykle, hvilket for dansker er latskap, har man muligheten til å benytte seg av metro, S-tog, regionaltog eller de mange bussene som kjører døgnet rundt – hele uken!

Københavns Universitet er med cirka 38.000 studenter og 9.000 ansatte Danmarks største forsknings- og utdanningsinstitusjon. Med sine mer enn 525 år er Københavns Universitet (KU) ikke bare landets eldste universitet, men også et av de eldste i Nord-Europa. Framover ønsker Københavns Universitet å utbygge sin posisjon som et av Europas ledende universiteter. Det kan man også se på KU's medisinske fakultets nyeste bygning: Mærsk Tårnet i Panum-bygningen. Her har medisinstudenter og andre studenter fra det Sundhedvidenskabelige Fakultet fått nye og moderne undervisningslokaler, auditorier, og en deilig kantine. Bygningen er 15 etasjer høy, og kan faktisk ses fra hele København!

Hvert år tas 24 norske medisinstudenter opp i København. På bakgrunn av det lave antallet norske studenter kommer man lett i kontakt med de danske medstudentene, og det er også lett for oss nordmenn å finne hverandre. Det starter allerede før studiestart med faddertur (på dansk: «Rustur»), hvor man blir kjent med studenter fra egen klasse og flere parallellklasser. Utover studiet er det også mange anledninger til å bli kjent med sine medstudenter gjennom studentforeninger eller i USG (universitetets idrettsforening).

Oppbygningen av studiet ser slik ut: 1.-2. semester med basale medisinske fag, f.eks. basal humanbiologi, cellebiologi og genetikk. På 3. til 5. semester ligger de integrerende organkursene om bl.a. mage, tarm og lever, samt undervisning i anatomi, biokjemi, fysiologi, farmakologi og allmenn patologi. På 6. semester begynner grunnutdannelsen i medisin og kirurgi, som fortsetter på kandidatutdannelsen. Undervisningen foregår stort sett på dansk, men eksamen og eventuelle oppgaver kan besvares på norsk, dansk eller svensk. Språkbarrieren kan føles skremmende i starten, men de aller fleste venner seg fort til språket.

All utdanning i Danmark er gratis, og Lånekassen gir støtte til utdanning ved offentlig godkjente læresteder for høyere utdanning i Danmark.

images.jpg,,16632.jpg

Boligprisene tilsvarer mye det som er tilfellet i Norge, og det kan være vanskelig å komme inn på leiemarkedet, men det finnes mange både offentlige og private kollegier (studentboliger) til rimelig pris. Levekostnadene er generelt noe billigere enn i Norge. Man kan nok klare seg på studielånet, men mange medisinstudenter velger å jobbe som sykepleiervikarer. FADL, som er medisinstudentenes egen fagforening i Danmark, tilbyr et kurs som gjør at man er i stand til å jobbe som sykepleiervikar på de forskjellige sykehus i og rundt København.

Som alle andre steder er studiet krevende, men legger man ned en god innsats kommer man langt. Ved spørsmål er det bare å ta kontakt med oss!

Ta gjerne kontakt med oss!

Lurer du på noe mer eller ønsker å få nærmere innblikk ​i studiehverdagen? Ta kontakt og snakk med en av våre utenlandsstudenter!