Studere medisin i Split

Split er den nest største byen i Kroatia og den største byen i Dalmatia. Byen kan lokke med varmt klima og en flott kystlinje. Over de siste årene har Split blitt en av Kroatias mest populære turistdestinasjoner. Med sin arv, historie, kultur og severdigheter er Split absolutt en by som har mye å by på.
x

Det engelskspråklige 6-årsprogrammet i medisin ble satt i gang i 2011/12. Studiestedet var da en uoppdaget perle for oss nordmenn.  I dag er vi litt over 40 norske studenter fordelt over seks år. Majoriteten av studenter kommer fra Tyskland. Årsaken til dette er at Universitetet i Split samarbeider med et tysk universitet kalt «Regiomed Kliniken». Flertallet av tyskerne flyttes over til Regiomed Kliniken etter tredje studieår i Split for å starte de kliniske årene i Tyskland.

Per dags dato er det 60 engelsktalende studenter som får tildelt plass ved universitetet hvert år. Til hver opptaksrunde blir kandidatene kalt inn til obligatorisk intervju. Om kandidaten ikke har mulighet å møte opp i Split vil intervjuet foregå via Skype. Universitetet har ved stort antall søkere muligheten til å arrangere opptaksprøve.

split2.png,,91227.png

Studieåret i Split strekker seg fra 1. oktober til midten av juli. Det stilles ikke krav til obligatorisk praksisperiode i løpet av sommerferien for studentene her. Klarer man derfor å bestå alle fagene i løpet av skoleåret får man en lang sommerferie. For studenter som ikke har bestått alle fagene under skoleåret er det mulighet for å avlegge eksamen i sommerferien. Klarer man ikke å bestå eksamen, tar man opp faget følgende semester og man betaler bare for det faget man tar opp.

De første tre årene er det stort sett teoretiske fag. Det er tidvis ganske tøft og teorien må terpes mye på. Fra fjerdeåret blir det mer praksis på sykehuset og de prekliniske fagene er over. På skolen er det mye obligatorisk undervisning. Man bli som regel delt inn i mindre grupper i seminarer og laber der man jobber tettere med lærere og medstudenter. I forelesning er man ofte hele klassen sammen, og i noen fag er forelesningen frivillig. Det som er veldig positivt å studere i Split, er at lærerne virkelig ønsker at du skal komme deg gjennom studiet!

Det er billigere å leve i Split sammenlignet med prisene i Norge. Prisene for leilighet med sentral beliggenhet og kort gange til universitetet ligger på 3000-8000 kroner per måned. Leilighetsprisene har derimot steget noe i løpet av de siste årene og det kan oppleves vanskelig å finne leilighet hvor utleieren tilbyr ett års leiekontrakt på grunn av den blomstrende turismen. For de som er glade i shopping har vi to store kjøpesentre som tilbyr kjente butikker, store matsaler og gode kafeer samt kino. Billig kino gjenspeiler seg i hyppigheten nordmenn er å finne i kinosalen. I tillegg er Split beriket med gode restauranter hvor prisnivået fremdeles er hyggelig etter norsk standard.

90e014be5fd996423e59b0866480fc7e6104143b.png

Klimaet i Split er ulikt norsk klima. Sommermånedene er varme med tropenetter og fylte strender. Med varmen kommer også turistene sigende. Overgangen til høsten merkes ikke så godt da temperaturen fortsatt er behagelig og dagene kan tilbringes på stranden. Vintermånedene kan være kalde på grunn av vinden som kommer fra nord.

Selve bykjernen er ikke altfor stor, og det er lett å forflytte seg rundt både til fots og med transportmidler. Til vår store glede tilbys Uber som transportmiddel. Uber er et billigere alternativ sammenlignet med vanlig taxi som de fleste studentene benytter seg av. Selv om man ikke har samme tilbud som studenter hjemme i Norge, blir aktivitetstilbudet bare større og større for hvert år. Vi har som de fleste byer med mange norske studenter, vår egen ANSA Split, som blant annet arrangerer julegalla, 17. maifeiring, fadderuke og quizkvelder. Du vil garantert føle deg velkommen i Split!

Ta gjerne kontakt med oss!

Lurer du på noe mer eller ønsker å få nærmere innblikk ​i studiehverdagen? Ta kontakt og snakk med en av våre utenlandsstudenter!