Studere medisin i Bydgoszcz

Bydgoszcz er den åttende største byen i Polen med nærmere 370.000 innbyggere. I følge en legende kommer navnet på byen fra frasen “be our guest” og byens våpenskjold symboliserer derfor gjestfrihet og varm velkomst.

Kong Kazimierz den store grunnla Bydgoszcz i 1346, og i dag er byen kjent som «Polens Venezia» med sine fire store elver. Bydgoszcz-kanalen ble bygget mellom 1772 og 1775, og den forener elvene Vistula og Oder, og dermed faktisk også Svartehavet og Nordsjøen. Få polske byer har flere parker og grøntområder enn Bydgoszcz, og mange av disse befinner seg midt i sentrum.

Det engelskspråklige 6-årsprogrammet i medisin ble startet opp i 2009 og er basert på samme pensum og plan som for de polske studentene. De første studieårene består for det meste av klasseromsundervisning, før man deretter har mer praktisk undervisning på sykehuset. Skoleåret begynner 1. oktober og varer til slutten av juni. For førsteårsstudentene blir det arrangert et forkurs i september måned med fokus på grunnleggende realfagskunnskaper, samt et introduksjonskurs i polsk. Dette er ikke obligatorisk, men er en fin mulighet for repetisjon, og ikke minst for å bli kjent med sine medstudenter. I de to første årene av studiet lærer man også polsk, noe som er med på å gjøre hverdagen enklere. Klassene blir delt inn i mindre grupper på 6-12 personer i de fleste fag. Dette fører til at man har større mulighet til å få oppfølging og hjelp fra lærerne om det trengs.

Studiet har studenter fra hele verden, hvor majoriteten av elevene kommer fra Skandinavia, Irland og India. Studentmiljøet er tett og inkluderende, og det arrangeres quiz, skoleball og diverse kurs relatert til studiet. Da byen ligger sentralt i landet er det enkelt for studentene å delta på arrangementer ved andre universiteter i Polen, slik som fagseminaret i Warszawa og afterski-weekend i Zakopane.

Opptaksprøven finner sted på våren før semesterstart og er en muntlig samtale mellom deg og en eller flere av professorene. Denne kan tas over Skype eller her i Bydgoszcz. Her får man hovedsakelig spørsmål om grunnleggende humanbiologi, men også spørsmål relatert til biokjemi og fysikk. Man får som regel svar på opptak etter to dager.

Operaen i Bydgoszcz.

Byen ligger ganske sentralt i Polen. Det tar ca. tre timer med tog til Warszawa, 4 timer med bil til Berlin og 2 timer til byene Gdańsk og Poznań. Bydgoszcz har egen flyplass med omtrent daglige avganger til London og andre storbyer, i tillegg til flere innenlandsruter. Dessverre flyr ingen av flyselskapene direkte til Norge, Sverige eller Danmark. For å komme seg hit flyr de fleste studentene til Gdańsk, og deretter videre med tog eller buss til Bydgoszcz.

Mat og transport er generelt veldig billig i Polen sammenlignet med Norge, og lånekassepengene rekker i massevis. Studenthyblene ligger sentralt og rett i nærheten av universitetssykehuset, skolen og biblioteket. De fleste førsteårsstudentene velger derfor å bosette seg her i begynnelsen av studiet. Her kan man velge mellom enkelt- og dobbeltrom, alt etter hva man foretrekker. Resepsjonen er døgnbemannet og man har tilgang til både lesesal og rekreasjonsrom. Skolesekretariatet befinner seg også her, noe som er veldig praktisk med tanke på å få hjelp og råd i startfasen. Like i nærheten av studenthuset finner man et større kjøpesenter med bl.a. kinoanlegg, treningssenter og restauranter. Dersom man ønsker å skaffe seg egen leilighet utenom skolen, er det enkelt å få tak i bolig med høy standard til en rimelig pris.

Student House Nr. 3.

Bydgoszcz er en viktig by innen kultur og er godt kjent for sitt unike operabygg, konsertsaler og musikkfestivaler, så vel som ulike internasjonale sportsbegivenheter. Gamlebyen byr på mange koselige utesteder både på sommer- og vinterstid. På våren kan man delta på maraton og sykkelritt, mens det mot juletider arrangeres et hyggelig julemarked med karuseller, boder og varm kakao. Hver søndag hele året er det også mulighet for å handle på bondens marked, der man finner lokale produkter og hjemmedyrkede grønnsaker.

Universitetet har et eget rolag, en svømmeklubb, kor, håndballag og diverse linjeforeninger. De polske studentene tilbyr også flere fagarrangementer man kan melde seg på. Det er viktig å være klar over at mye av tiden går til studiet, også når skoledagen er over. I de fleste fag har man småprøver og delprøver nesten hver uke, og disse må bestås for å kunne ta eksamen eller avsluttende prøver. Alle timer er obligatoriske, og dette inkluderer forelesninger.

Tanken på å flytte utenlands for å studere medisin kan virke skremmende, men her er vi alle i samme båt. Det arrangeres fadderhelg første helgen i oktober, der man har mulighet til å bli kjent med studenter fra alle trinnene og utforske byen. Her får alle nye studenter utdelt en fadder som kan hjelpe til med det man måtte trenge.

Ta gjerne kontakt med oss!

Lurer du på noe mer eller ønsker å få nærmere innblikk ​i studiehverdagen? Ta kontakt og snakk med en av våre utenlandsstudenter!