Studere medisin i Łódź

Lodz ligger i hjertet av Polen og er landets tredje største by. Lodz utgjør sammen med omkringliggende områder storbyområdet Łódź med om lag 1 150 000 innbyggere.

Byen er i stor vekst og er hovedsenteret for tekstil- og filmindustrien samt elektronikk- og underholdningsbransjen i Polen. Łódź (eller «HollyLodz») er best kjent internasjonalt for sin verdensberømte filmskole, som også huser noen norske studenter. Hovedgaten har en egen «walk of fame» inspirert av den mer kjente Hollywood varianten, og en rekke filmfestivaler arrangeres her.

Shopping, kultur- og underholdningsområdet Manufaktura gir deg alt på et sted. Her finner man alt man kan ønske seg på en lørdag- kino, lazertag, bowlinghall, shoppingsenter, en rekke museer samt et fantastisk utvalg av gode (og billige) spisesteder. Området som nå er kjent som Manufaktura huset tidligere en tekstilfabrikk og er nå bygget opp igjen for å likne de originale imponerende murssteinsbygningene.

Utelivet i Łódź er sentrert i og rundt hovedgaten Piotrkowska, blant de internasjonale studentene bare kjent som «P- street». Her finner du alt fra klubber til mer rocka barer og puber. Området «Off Piotrkowska» er et nyere trendy område og er stedet for de som ønsker noe litt alternativt (og byens desidert beste hamburgerbar!) Elever ved skolen arrangerer stadig ulike temafester på utestedene i byen, en god mulighet til å møte nye medstudenter.

Nærmeste flyplass med avganger til Norge er Chopin og Modlin in Warzawa, fra Warzawa til Łódź er det snaue to timer med tog. Łódź har også en egen flyplass, men avganger til Norge herfra sluttet dessverre i 2014. Det går hyppige avganger med både buss og tog til andre polske byer som Krakow, Gdansk, Poznan og Wroclaw, samt til for eksempel Berlin og Praha.

Studentene bor enten på en av skolens studenthjem eller i leiligheter i sentrum, de fleste bor i eller i nærheten av P-street. Generelt er det billigst å bo på studenthjemmet, men prisene varierer og det er jevnt over mye billigere å leie leilighet i Polen enn i Norge.

Medical University of Łódź ble grunnlagt i 2002, etter en sammenslåing mellom Medical Acedemy of Łódź og Military Medical Academy of Łódź. I dag er universitetet det største statlige eide medisinske universitetet i Polen, og utdanner studenter fra inn- og utland innen medisin, odontologi, farmasi, sykepleie og fysioterapi. For øyeblikket er det circa 300 internasjonale studenter som studerer her, fra blant annet USA, Canada, Taiwan, Sverige, Norge, Storbritannia, Spania, Kenya, Nigeria og Zambia. Universitetet er ledende på medisinsk forskning i Polen, og for øyeblikket er over 300 ulike forskingsprosjekter i gang, inkludert internasjonale samarbeider. For engelskspråkelige studenter tilbys det seksårige medisinstudier, fireårige medisinstudier (såkalt graduate entry, nøyaktige opptakskrav finnes på skolens hjemmesider), samt tannlegestudier.

Å studere i Polen er annerledes enn å studere i Norge. Det gis hyppige prøver i alle fag, samt mindre quizer nesten hver dag de første årene av studiet. I flere av fagene er man avhengig av å oppnå en viss poengsum for å få lov til å ta eksamen ved semesterslutt. Dette kan oppleves som stressende, samtidig gir det en ekstra trygghet til eksamen da det gjør at man presses til å lese jevnt og mye gjennom hele året. Hvor mange eksamener man har i semesteret, varierer veldig ut fra hvor langt man er i studieløpet og hvilket studieløp man velger. Studentene i en klasse kan ofte selv være med å påvirke hvordan eksamensperioden skal legges opp. Hvor lange semestre man har varierer også veldig. Vi anbefaler derfor å ta en titt på skolens hjemmeside for å se den nøyaktige skoleruta.

De første to – tre årene (for henholdsvis 4MD og 6 MD) er såkalt prekliniske, hvor studentene tilegner seg kunnskaper i fag som kjemi, biokjemi, biofysikk, mikrobiologi, histologi, anatomi, patologi og farmakologi. I tillegg til disse store, omfattende fagene har man flere mindre fag med færre arbeidskrav, samt valgfag. I Łódź er undervisningen spredt over store deler av byen, og dette medfører den del reising mellom ulike bydeler de første årene. Det er lagt inn tid til buss eller trikketurer mellom forelesninger der dette er aktuelt.

De siste årene av studiet foregår både forelesninger og klinisk undervisning på byens fem ulike universitetssykehus.  All undervisning foregår på engelsk. Skolen har også obligatorisk polsk undervisning i løpet av det første året slik at man kan lære seg nødvendige fraser når man kommuniserer med pasienter på avdelingene. For avanserte intervju av pasienter vil lærerne hjelpe til med å oversette. Som student har man i tillegg til ordinær undervisning såkalte «on call duties». Hvordan dette arrangeres varier hos de ulike avdelingene, men det er som regel noen timer på kveldstid, og en gang i blant lørdag eller søndag. Dette gir en anledning til å følge legene i sin vanlige arbeidsdag og lære mer.

Det norske studentmiljøet i Łódź er i vekst, og vi er nå omtrent 35 fra Norge som studerer her, både på det fire- og sekårige studiet.

Velkommen til Łódź!

Ta gjerne kontakt med oss!

Lurer du på noe mer eller ønsker å få nærmere innblikk ​i studiehverdagen? Ta kontakt og snakk med en av våre utenlandsstudenter!