Studere medisin i Pécs

Pécs er Ungarns femte største by med rundt 160 000 innbyggere, hvor godt over 30 000 av disse er studenter. Byen ligger sørvest i landet (rett ved Kroatia), og har Ungarns varmeste og mildeste klima.
Pecs

I 2010 ble Pécs valgt til ”European Capital of Culture”, noe som synes godt i form av blant annet et splitter nytt og svært moderne bibliotek med masse leseplasser. Midt i sentrum, som ligger i gamlebyen, finner du flere gågater med mange koselige kaféer, puber og restauranter. Rett ovenfor sentrum ligger en frodig skog med mange fine stier – perfekt for trening og turer i fri luft.

Vi i Nmf Pécs holder flere kurs hvert semester, noe som gir deg som student i Pécs store og unike fordeler når det kommer til jobbsøking. Blant kursene vi avholder er for eksempel suturkurs og førstehjelpskurs, samt faghelger med temaer studentene ønsker seg. Kursene er veldig populære, og pleier å bli fylt opp kun minutter etter påmeldingene åpner.

Universitetet i Pécs er et av de eldste universitetene i Europa. De fleste nordmennene i Pécs studerer medisin, men det er også mulig å studere andre fag, som odontologi og psykologi. Totalt er vi rundt 250 nordmenn som studerer i byen, og Pécs er den nest største studiebyen i Ungarn, etter Budapest. Å studere medisin i Ungarn er krevende, men til gjengjeld får du en bunnsolid teoretisk utdanning. Dagene er lange, og kravene til fremdrift og prestasjoner er strenge, men også høyst gjennomførbare. Siden man ikke trenger å jobbe ved siden av studiene, får man mer tid til både lesing og fritid. Første- og andreåret av studiet er såkalte basis-år med mest teori. Andre- og tredjeåret er prekliniske år, før man går over i kliniske fag fra fjerdeåret av. Det sjette og siste året kalles «klinisk rotasjonsår». Dette kan gjennomføres ved sykehus i Norge.

Studielånet rekker langt i Ungarn, og ting som restaurantbesøk og spabehandlinger ligger langt under norske priser. Pécs ligger også like ved et av de største vindistriktene i Ungarn, og det avholdes vinfestivaler flere ganger i året. Det finnes et stort tilbud av museer, kulturarenaer og ulike typer sportssentre i byen. Studentmiljøet her er også svært godt – både sett med norske øyne og internasjonalt. Nesten hver helg arrangeres det noe sosialt av og for studentene ved universitetet – det er alltid noe som skjer! Siden en stor andel av Pécs sine innbyggere er studenter, setter dette også sitt preg på byen.
Det finnes også et aktivt ANSA-styre i byen, som organiserer en rekke arrangementer. ANSA Pécs driver en blogg hvor du også kan laste ned en infoguide om Pécs. Her kan du lese mer om byen, samt finne mer informasjon om studiet.

Søk opp #nmfpecs på Instagram for å få følelsen av hva vi driver med!
Velkommen til Pécs!

Hilsen kontaktpersonene i Pécs

Ta gjerne kontakt med oss!

Lurer du på noe mer eller ønsker å få nærmere innblikk ​i studiehverdagen? Ta kontakt og snakk med en av våre utenlandsstudenter!