Studere medisin i Szeged

Szeged er for deg som foretrekker en relativt rolig og historisk by fremfor det kaotiske storbylivet.
Szeged sentrum

Man må være målrettet og ha stort pågangsmot for å komme seg gjennom studiet. Det er beintøft og man blir møtt med høye forventninger, men til gjengjeld få man en sterk teoretisk bakgrunn og stolthet over å ha fullført et studium ved et universitet som er høyt annerkjent både nasjonalt og internasjonalt.

Universitetet i Szeged er en av de mest repekterte og annerkjente universitetene i Ungarn. Velger du å studere i Szeged vil du høre referanser til navnet Albert Szent Gyorgyi  så ofte at du kan klare å ramse opp livshistorien hans utenat. Szent Gyorgyi var en av de mest kjente lederne ved Universitet og vant Nobelspris i medisin, blant annet for å ha oppdaget Vitamin C.

Universitetet tilbyr engelskspråklig undervisning i medisin-, tannlege- og farmasi studiet. Medisin og farmasi har blitt undervist på engelsk i Szeged siden 1985. Medisinstudiet består av  5+1 år; sde 5 første årene består av en generell, preklinisk og klinisk modul. Det siste, 6 året, hvor heter  ’the clerkship year’, dvs. ungarsk turnus.

Dette året består av 37 uker med klinisk rotasjon innenfor forskjellige fagfelt, og man kan fullføre dette året hjemme i Norge eller i et annet land så fremt sykehuset er akreditert. Tannlegestudiet er en femårig utdannelse som setter stor fokus på praktisk kunnskap og erfaring. Farmasøyt utdannelsen i Szeged tar fem år og har for tiden ingen norske studenter. Universitetet i Szeged er det eneste universitetet i Ungarn som annerkjenner en internasjonal videregående utdannelse som et alternativt opptakskrav. Studenter med IB (International Baccalaureate) diplom kan dermed søke seg direkte inn på studiet og dermed slippe opptaksprøven.

Szeged er uten tvil den byen i Ungarn med færrest nordmenn. Vi er tilsammen en fin gjeng på mellom 50-60 stykker på tvers av studietrinn og fakultet. Dette er bare positivt ettersom vi blir godt kjent med hverandre, og får samtidig en stor internasjonal vennskapskrets. ANSA Szeged er godt etablert i byen og arrangerer blant annet fadderuke, pubquiz, 17. mai feiring og julefest.

De tre engelskspråklige fakultetene har til sammen over 1000 studenter fra omlag 40 forskjellige nasjoner. Man kan dermed være sikker på å finne et stort mangfold av kulturer og personligheter  både på universitetet og i byen. Man vil garantert hilse på flere bekjente mens man er på vei til å møte en venn ved en av byens mange koselige kafeer og restauranter.  Den internasjonale student foreningen (ISUS) jobber stadig med å forbedre kontakten mellom studenter og fakultet samtidig som de setter i stand store sosiale arrangementer for enhver smak i løpet av skoleåret. Gulya ballet (the Freshmans ball) er høstens største arrangement for både de internasjonale og ungarske studentene. I tillegg arangerer ISUS introduksjonsmøter, fester, gratis filmvisninger på kino, jam sessions og vår-semesterets to store begivenheter. Den første er ”The International Cultural Evening” som ble en megasussess i 2012 med et show satt sammen av studentene og boder med mat fra mer enn 20 forskjellige land. Semesterts andre store begivenhet er sportsturneringen ’Medicus Kupa’ som er hovedsaklig arrangert av den Ungarske studentforeningen og er en vennkapelig konkuranse mellom de fire store universitetsbyene Budapest, Debrecen, Pecs og Szeged.

Szeged er ungarns tredje største by, og er kjent som ’the city of sunshine’ grunnet et høyt antall solskinns timer i året. Sommeren er spesielt varm med nesten tropiske tilstander. Byen er kjent for sin paprika produksjon og fiskesuppen, halászlé, som er særegen for Szeged og har dermed fått en egen helg i kalenderen; fiskesuppe-festivalen!  Det er ikke en altfor grov overdrivelse å hevde at Szeged har flere festivaldager enn det er dager i løpet av et år. For å nevne noen; paprikafestivalen, julemarkedet som forvandler byen til en liten julefortelling, den store vår- festivalen og vin- festivalen som er alles favoritt med sine musikk scener fordelt utover byen og selvsagt rad på rad med vin fra hele Ungarn. Szeged har i de senere årene gått gjennom en liten forvandlingsprosess med konstruksjonen av et moderne badeanlegg ved utkanten av sentrum og et kjøpesenter i ren vest-europeisk stil som stod ferdig i 2012. Disse står i fin kontrast til byens historiske arkitektur som preger hele gågaten, Karasz Utca, samt smågatene rundt

Hilsen Nmf Utland og Mariam Gheshlaghi.

Ta gjerne kontakt med oss!

Vi har dessverre ingen kontaktpersoner i Szeged. Studerer du medisin i Szeged og har lyst til å fortelle oss hvordan det er å studere der? Eller har du lyst til å være kontaktperson for Nmf? Send oss gjerne en mail!