Årets allmennlege 2022

Prisen årets allmennlege 2022 ble tildelt Kaveh Rashidi for hans innsats for allmennmedisinen!

Hans-Christian Myklestul overrakte prisen i Legenes hus 24. mai 2022 da prisvinneren ikke kunne være tilstede på landsrådsmøtet.

Se overrekelsen

Nomiasjonen ble begrunnet med:
Jeg ønsker å foreslå kollega Kaveh Rashidi for Allmennlegeprisen 2022, for hans innsats for allmennmedisinen. Han er en tydelig stemme i offentlighete, og viser hvor viktig og spennende allmennlegens rolle er - rett og slett en prestisjeøkning og bevisstgjøring for yrket. Han kommuniserer og bruker det brede og forebyggende perspektivet til allmennleger gjennom TV, podkast og flere bestselgende bøker - inkl en barnebok som forklarer kroppen til barn i 2022. Han har så vidt jeg vet ikke vunnet noen priser tidligere, og det er på høy tid at han får denne oppmerksomheten. Når man tenker "landets fastlege" i samfunnet så føler jeg på mange måter Kaveh har tatt denne rollen nå og representerer yrket.

I tillegg går han litt mot strømmen av fastleger som kaster inn håndkleet, og har de siste årene fullført spesialitet, veileder yngre leger og etablert en praksis i Oslo. Han er aktiv i foreningen med medlemskap i faggruppen for MUPS, og viser i det hele tatt hvordan jeg synes fremtidens allmennleger kan og bør være som allsidige mennesker som kombinerer familieliv og arbeidsliv og blir de viktigste og fundamentet i helsevesenet. Han er også en motivasjon for yngre kolleger å gå inn i yrket, noe som virkelig er viktig i fastlegekrisen vi nå ser.