Obligatorisk grunnkurs i allmennmedisin.
Kurset er godkjent med 30 poeng som obligatorisk grunnkurs D til videreutdanningen i allmennmedisin. Kurset er også godkjent med 30 valgfrie kurspoeng til etterutdanningen.
Obligatorisk kursprøve (prosjektpresentasjon) siste kursdag.
Kursleder: professor Jørund Straand, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo.
Antall deltakere: Inntil 50
Kursavgift kr 7000,-
Kursarrangør: Allmennlegeforeningen og Norsk forening for allmennmedisin
Kursdeltakerne bør ha med seg egen laptop og minnebrikke.
Kursdeltakerne vil bli delt inn i 6 grupper fordi en viktig del av Grunnkurs D utgjøres av et langsgående gruppearbeid over 8 prosjektmøter. –Gruppene vil motta veiledning underveis.
Før kurset skal alle deltakerne forsøke å identifisere et ubesvart spørsmål fra allmennmedisinsk praksis og som man ønsker at gruppa skal arbeide videre med:
«Forestill deg at du har fått et allmennpraktikerstipend på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis. Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver problemet du ønsker å utforske nærmere. Bring forslaget med deg til gruppearbeidet første kursdagen.»
- omforme spørsmålet til en forskbar problemstilling
- utvikle dette videre til en prosjektplan for et mindre forskningsprosjekt.
Mandag 23.april: kl. 09.00–17.30 |
|
Fra idé til forskbart spørsmål: Planleggingen er halve jobben! |
|
09.00 |
Orientering om kurset |
09.15 |
Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag. Grunnlaget for ulike forskningstradisjoner i medisinen |
10.15 |
Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben. Arbeidsplan (”protokoll”) for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? |
11.00 |
Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa. |
12.00 |
Lunsj |
13.00 |
Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk. |
14.00 |
Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal det satses på i vår gruppe? |
15.30 |
Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis? |
16.15 |
Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt |
17.15 |
Slutt |
Tirsdag 24.april: kl. 08.30–17.00 |
|
08.30 |
Forskningsjus og forskningsetikk i et nøtteskall |
09.30 |
Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) |
10.15 |
Prosjektmøte 3 |
12.00 |
Lunsj |
13.00 |
Kvalitativ forskning i allmennpraksis 1 |
14.00 |
Kvalitativ forskning i allmennpraksis 2 |
15.00 |
Prosjektmøte 4 |
16.00 |
Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt (3 ph.d prosjekt på gang) |
17.00 |
Slutt |
Onsdag 25.april: kl. 08.30–12.00 |
|
Randomiserte kliniske studier i allmennpraksis |
|
08.30 |
Er diagnosen riktig? Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper |
09.30 |
Prosjektmøte 5 |
10.30 |
Virker behandlingen? Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis |
11.30 |
Hvor mange pasienter må inkluderes i en studie for at vi kan regne med å ende opp med gyldige resultater? Om utkommemål og styrkeberegning. |
12.00 |
Lunsj |
Torsdag 26.april: kl. 08.30–12.00 |
|
Spørreskjema, forskningsformidling |
|
08.30 |
Forskning basert på spørreskjema – hvordan lage et godt spørreskjema? |
09.30 |
Om å skaffe seg tid og penger til forskning. Allmennmedisinsk forskningsutvalg (AFU) og Allmennmedisinsk forskningsfond (AMFF) |
10.00 |
Prosjektmøte 6 |
12.00 |
Lunsj |
Fredag 27. april: kl. 08.30–15.00 |
|
Tid og penger, forskningsnettverk og kursprøve (minikongress) |
|
08.30 |
Kliniker, forsker og underviser en mulig kombinasjon eller gjensidige synergier? Forskningsnettverk i allmennpraksis. |
09.30 |
Formidling av forskningsresultater - til kollegaer og til publikum |
10.00 |
Prosjektmøte 7 |
11.15 |
Når vi ikke kan stole på forskningsresultater: Publication bias |
12.00 |
Lunsj |
13.00 |
Prosjektmøte 8: Minikongress: |
14.45 |
Avslutning/kursbevis/evaluering |
15.00 |
Slutt |
Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer
Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et allmennpraktikerstipend på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis.
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du kunne ønske deg å utforske nærmere.
Prosjektmøte 1 (mandag 23.april)
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver enkelt forteller kort om seg selv:
- hvor og når er man utdannet
- tidligere og nåværende stilling
- forskningserfaring
- faglige interesser
Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?
Prosjektmøte 2 (mandag 23.april)
(Det kan nå være lurt at gruppa nå velger en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til)
Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres på flip-over). Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:
- Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
- Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
- Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skal benyttes?
- Litteraturstudie?
- En deskriptiv (beskrivende) studie?
- En analytisk eller en hypotesegenerende studie?
- En eksperimentell (randomisert) studie?
- Dessuten: Er allmennpraksis en god setting for å utforske denne problemstillingen?
Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.
Prosjektmøtene 3-6 (24-26.april)
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.
Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter ved at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).
Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:
- Arbeidstittel
- Formål
- Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
- hva er kjent fra før? hva har andre gjort?
- hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
- Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
- Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?)
- Hva slags variabler skal registreres? Hvor skal data hentes fra? Hvordan skal de registreres? Utkommemål for undersøkelsen?
- Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
- Tidsplan
- Etikk og personvern
- Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
- Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?
Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.
Prosjektmøte 7 og 8 (Fredag 27.april)
Prosjektmøte 7: Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:
Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (veiledning: ca 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.