Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt, slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres.
Kursleder: professor Jørund Straand, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo.
Læringsmål:
ALM020, ALM021, ALM041, ALM059, ALM077 og ALM083.
Informasjon:
Antall deltakere: Inntil 54
Kursdeltakerne må delta via Zoom på egen PC med god nettforbindelse. Egen mikrofon skal mutes når man selv ikke tar ordet.
Kursdeltakerne vil bli delt inn i seks grupper fordi en viktig del av Grunnkurs D utgjøres av et langsgående gruppearbeid over åtte prosjektmøter. Gruppene vil motta veiledning underveis.
Før kurset skal alle deltakerne forsøke å identifisere et ubesvart spørsmål fra allmennmedisinsk praksis og som man ønsker at gruppa skal arbeide videre med:
«Forestill deg at du har fått et allmennpraktikerstipend med lønnsmidler på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis.
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver problemet du ønsker å utforske nærmere. Bring forslaget med deg til gruppearbeidet første kursdagen.»
Etter at hver deltaker i gruppa har lagt fram sine tanker om mulige prosjekt, skal gruppa enes om ett felles prosjekt. I løpet av kursuka skal dette utvikles (så langt råd er) til en plan for et allmennmedisinsk forskningsprosjekt:
- omforme spørsmålet til en forskbar problemstilling
- utvikle dette videre til en prosjektplan for et mindre forskningsprosjekt.
Mer om gruppearbeidet/prosjektmøtene finnes bakerst i kursprogrammet.
Det tas forbehold om justeringer i programoppsettet.
Kursprogram
Obligatorisk kursprøve (prosjektpresentasjon) siste kursdag.
Mandag 26. april: kl. 09.00–17.15
Fra idé til forskbart spørsmål: Planleggingen er halve jobben!
Møteleder: Jørund Straand
09.00 Velkommen. Orientering om kurset (Straand)
09.15 Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag. Grunnlaget for de ulike forskningstradisjonene i medisinen (Straand)
10.00 Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa.
Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid
11.15 Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis? (1.amanuensis Atle Klovning)
12.00 LUNSJ
13.00 Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk. (Klovning)
14.00 Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal det satses på i vår gruppe?
15.30 Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben. Arbeidsplan (”protokoll”) for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? (Straand)
16.30 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt (3 mindre forskningsprosjekt, «AFU-prosjekt»)
Therese Renaa. Kommunelege og fastlege i Sel kommune.
AFU-prosjekt: Omlegging av fastlegetjenesten i en beredskapssituasjon – belyst ved Coronautbrudd i Sel kommune. Therese Renaa <thereserenaa@gmail.com>
Cathrine Abrahamsen, fastlege i Tønsberg. Om bruk av "utfordringsliste" i arbeidet med sykmelding hos pasienter med uspesifikke helseplager. En kvalitativ studie blant fastleger som har brukt metoden. cathrine abrahamsen ( drcatha@icloud.com) .
17.15 Slutt
Gruppeledere: Jørund Straand, Atle Klovning, Morten Lindbæk, Mette Brekke, Trygve Skonnord, Tonje Johannessen
Tirsdag 27.april 08.30–17.00
Forskningsmetoder- kvantitative og kvalitative
Møteleder: Morten Lindbæk?
08.30 Er diagnosen riktig? Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper (Morten Lindbæk)
09.30 Virker behandlingen? Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i Allmennpraksis (Lindbæk)
10.30 Prosjektmøte 3
12.00 Lunsj
13.00 Kvalitative forskningsmetoder i allmennpraksis 1: Hva er kvalitative forskningsmetoder, og når er de aktuelle? Hva skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? Fastlege ph.d Holgeir Skeie
14.00 Kvalitativ forskning i allmennpraksis 2: Måter å samle inn kvalitative data (intervju, fokusgrupper, deltakende observasjon)(Skeie)
15.00 Prosjektmøte 4
16.00 Prosjektklinikk: 3 allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt («AMFF-prosjekt»)
Hans-Christian Myklestul. 50% AMFF-stipendiat, fastlege Lillestrøm.
AMFF-prosjekt: Pasientnær ultralyd i norsk allmennpraksis - bruk, egenvurdert nytte og kvalitet. h.c.myklestul@medisin.uio.no
Nicolai Harbin: Riktigere antibiotikabruk i sykehjem i kommunene (RASK).
Nicolay Jonassen Harbin <n.j.harbin@medisin.uio.no>
Ingun Toftemo: Overvekt hos barn i et multietnisk samfunn. Risikofaktorer tidlig i livet og kommunikasjon med foreldre. ingun.toftemo@medisin.uio.no
17.00 Slutt
Gruppeledere: Jørund Straand, Morten Lindbæk, Mette Brekke, Holgeir Skeie, Guro Haugen Fossum, Tonje Johannessen
Onsdag 28.april: kl. 08.30–12.00
Spørreskjema, penger og organisering
Møteleder: Mette Brekke
08.30 Forskning basert på spørreskjema – hvordan lage et godt spørreskjema? (Professor Mette Brekke)
09.30 Om å skaffe seg tid og penger til forskning: Allmennmedisinsk forskningsutvalg (AFU) og Allmennmedisinsk forskningsfond (AMFF) (Brekke)
10.00 Om å kombinere klinisk arbeid med forskning (Brekke)
10.45 Prosjektmøte 5
12.00 Lunsj
Gruppeledere: Mette Brekke, Guro Haugen Fossum, Anja Brænd, Tonje Johannessen, Jørund Straand, Mina Dahli
(13.00 Årsmøte AF)
Torsdag 29.april: kl. 08.30–12.00
Etikk, jus, antall studiedeltakere, PraksisNett.
Møteleder: Jørund Straand
08.30 Forskningsetikk og forskningsjus i et nøtteskall (Sissel Aastorp, Helsam)
09.30 Prosjektmøte 6
10.45 Hvor mange pasienter må inkluderes i en studie for at vi kan regne med å ende opp med gyldige resultater? Om utkommemål og styrkeberegning. (1.amanuensis Espen Saxhaug Kristoffersen)
11.30 PraksisNett – en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis (Kristoffersen)
12.00 Lunsj
Gruppeledere: Jørund Straand, Mette Brekke, Guro Haugen Fossum, Tonje Johannessen, Mina Dahli, Anja Brænd, Trygve Skonnord
(13.00 Årsmøte NFA)
Fredag 30.april: kl. 08.30–15.00
Forskningsformidling, forskerskole og minikongress (=kursprøve)
Møteleder: Jørund Straand
08.30 Fra forskningsresultater til kliniske retningslinjer (1.amanuensis Anja Brænd)
09.30 Formidling av forskningsresultater – til kolleger og til publikum. (Straand)
10.30 Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) (Brænd)
11.00 Prosjektmøte 7
12.00 Lunsj
13.00 Prosjektmøte 8: Minikongress: Hver av i alt 6 grupper presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver). Presentasjonene er å regne som kursprøve.
14.45 Avslutning
15.00 Slutt
Gruppeledere: Jørund Straand, Mette Brekke, Anja Brænd.
Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:
Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et allmennpraktikerstipend på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan tafatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis .
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du kunne ønske deg å utforske nærmere.
Prosjektmøte 1 (mandag 26.april)
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver enkelt forteller kort om seg selv:
- hvor og når er man utdannet
- tidligere og nåværende stilling
- forskningserfaring
- faglige interesser
Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?
Prosjektmøte 2 (mandag 26.april)
(Det kan nå være lurt at gruppa nå velger en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til)
Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres i PowerPoint). Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:
- Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
- Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
- Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skal benyttes?
- Litteraturstudie?
- En deskriptiv (beskrivende) studie?
- En analytisk eller en hypotesegenerende studie?
- En eksperimentell (randomisert) studie?
- Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?
Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.
Prosjektmøtene 3-6 (27-29.april)
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.
Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter ved at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).
Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:
- Arbeidstittel
- Formål
- Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
- hva er kjent fra før? hva har andre gjort?
- hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
- Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
- Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
- Hva slags variabler skal registreres? Hvor skal data hentes fra? Hvordan skal de registreres? Utkommemål for undersøkelsen?Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
- Tidsplan
- Etikk og personvern
- Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
- Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?
Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.
Prosjektmøte 7 og 8 (Fredag 30.april)
Prosjektmøte 7: Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:
Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (veiledning: ca 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.