Klinisk emnekurs i egenomsorg og stressregulering i en travel hverdag 10. - 12. mai 2023

ROLIG SINN - GLAD KROPP - GOD HELSE

Kurset er godkjent for spesialiteten allmennmedisin med 15 poeng som emnekurs/klinisk emnekurs i psykiatri til videre- og etterutdanningen (forlengelse av retten til tilleggstakst).

Kursavgift: kr 5 900,-

Audun og Hanne

Kurskomite og forelesere: Audun Myskja og Hanne Solfrid Berg

Læringsmål: ALM 08, 09, 27, 28, 29, 30, 32, 35, 39, 40, 44, 45, 46, 47, 49, 52, 55, 57, 73 og 85

Målbeskrivelse:

1. Innsikt i de basale kroppsreaksjoner knyttet til hjernens funksjonsnivåer og det autonome nervesystemet, når vi utsettes for store belastninger, fare og stress.
  2. Forstå åndedrettets funksjon og rolle i stressregulering. Faglig og praktisk innsikt i hvordan pusten vår kan fungere terapeutisk. Utprøving av ulike validerte pustemetoder.
  3. Systematisk bruk av musikk, rytme, lyd, sang og bevegelse som metode for å regulere stress, og få økt glede og balanse i hverdagen, via metodene i musikkbasert miljøbehandling/MMB og nevrologisk musikkterapi/NMT.
  4. Innsikt i stress-systemet (eustress og distress), og innsikt i komplette verktøy for mestring av sensorisk og emosjonell overload.
  5. Kommunikasjonens grunnlover. Hvilke stadier som er nødvendige for å oppnå effektive og forløsende møter og samtaler. Hvordan aktiv lytting (innover og utover), og sannferdighet presist uttrykt, kan forløse og beskytte.
  6. Sinnets vitenskap. Hvordan endre negative tanker og emosjoner; veien til indre stillhet og ro som varer.

«Hjelp! Jeg orker ikke mer!»

Kravene til effektivitet og produktivitet øker og samtidig øker antall arbeidsoppgaver. Vi skal også være konstant tilgjengelige. Stadig flere føler de er på randen av det de makter. Hvordan skal vi greie å gjøre en faglig god jobb og samtidig være et godt medmenneske og familiemedlem utenom jobb? Hva kan vi selv gjøre for oss selv?

Lege Audun Myskja har samlet verktøy til hverdagsmestring gjennom flere tiår, prøvd dem ut på flere tusen mennesker og utviklet presise, enkle og virksomme verktøy. Lege Hanne Solfrid Berg har tatt 3-årig Enhetsterapiutdanning og 2-årig meditasjonslærerutdanning hos Audun Myskja, og i dag samarbeider de om flere helsefremmende kurs og prosjekter.

De stressregulerende verktøyene bygger på moderne stressforskning, ressursorientert psykologi, det autonome nervesystemet, autonom regulering, nevrologisk musikkterapi, musikkbasert miljøbehandling og meditasjonsvitenskap.

Målet med dette legekurset er å gi økt forståelse og innlæring av enkle stress-regulerende verktøy som leger kan praktisere i sin hverdag for å håndtere egne daglige utfordringer og reaksjoner i krevende situasjoner, både på jobb og hjemme.

Disse verktøyene kan man også lære bort videre for å støtte hverdagsmestring hos blant annet kronisk syke, og pasienter med krevende og komplekse problemstillinger. Kurset veksler mellom fagbasert undervisning og praktisk utprøving av ulike stressregulerende hverdagsverktøy.

Fange tiden

Onsdag 10. mai 2023

08.30 – 08.50   Velkommen med Audun Myskja og Hanne Solfrid Berg
Innledning av kurset, kurstemaene og en kort presentasjonsrunde av alle deltakerne.

08.50 – 10.00   Morgen-glede-øvelser med Hanne Solfrid Berg
Fundamentet for å regulere stress i hverdagen.

Den «3-delte» hjernen. «Oppmerksomhet-/sorteringssentralen»,
HPA-aksen og det autonome nervesystemet.

10.00 – 10.20   Pause

10.20 – 12.00   Stress i hverdagen. Hva gjør du når du er overbelastet? ved Audun Myskja. Positivt og negativt stress. 4 Trinnsmodellen og 10 Ting hver dag. Polyvagalteorien – hjelp til å forstå og endre reaksjoner hos deg selv og andre.  Bruke utfordringer til vekst og innsikt.

12.00   Lunsj og slutt dag 1

Torsdag 11. mai 2023

08.30 – 08.50   Tanker og refleksjoner fra dag 1 Audun Myskja og Hanne Solfrid Berg. Enkle morgen-glede-øvelser.

08.50 – 10.00   Åndedrettets funksjon og rolle i stressregulering ved Hanne Solfrid Berg
Hva skjer når vi puster. Naturlig pust, oppmerksom pust, bevisst pust, pust for å mestre hverdagen. Praktisering av ulike pusteøvelser.

10.00 – 10.20   Pause

10.20– 12.00   Kommunikasjonens grunnlover. Aktiv lytting ved Audun Myskja

En sentral ferdighet. Å ta vare på deg selv og andre.  Vårt indre immunsystem – ferdigheter for hverdagen.

12.00   Lunsj og slutt dag 2

Fredag 12. mai 2023

08.30 – 08.50   Velkommen til dag 3.  Tanker og refleksjoner fra dag 1 og 2 ved Audun Myskja og Hanne Solfrid Berg.
Morgen-glede-øvelser

08.50 – 10.00   Sansestimulering som stress-regulator ved Hanne Solfrid Berg og Audun Myskja.
Individuell og systematisk bruk av musikk, rytme, lyd, sang og bevegelse som metode i stressregulering, for økt hverdagsglede og bedre jobb-hjemme-balanse.

10.00 – 10.15   Pause

10.15 - 11.45   Diskusjon. Fastlegekrisen og vår legeidentitet ved Hanne Solfrid Berg

Hvordan håndtere de «krevende» pasientene? Hvordan stå i den travle hverdagen, når du selv kjenner på utilstrekkelighet, og/eller noen av dine kollegaer kjenner på utilstrekkelighet?

11.45 – 12.30   Lunsj

12.30 – 14.00   Sinnets vitenskap og meditasjon ved Audun Myskja.
«Det halvfordøyde skader oss» - lukke filer i hverdagen. Tanker og følelser. Koherent pust. Dobbeltrettet bevissthet: en vei til indre stillhet og balanse som varer. Praktiske øvelser.

14.00 – 14.30   Oppsummering, avspenning og avslutning Audun Myskja og Hanne Solfrid Berg.

14.30   TAKK FOR OSS

Audun Myskja oppvokst i Trondheim, utdannet lege, spesialist i allmennmedisin, PhD; ”Integrated music in nursing homes - an approach to dementia care” (UiB 2012).

Har utviklet og er fagveileder for Helsedirektoratets innføring av musikkbasert miljø-behandling (MMB), kvalitetsheving av omsorg for personer med demens og andre sårbare grupper, via Nasjonalt Kompetansesenter for Kultur, Helse og Omsorg. Utdannet nevrologisk musikkterapeut, forfatter av 24 fagbøker, musiker og har gitt ut en rekke CDer og DVDer med musikk og trening for avspenning og helse. Har ledet mange helseprosjekter i organisasjoner og kommuner. Sammen med sin kone Reidun driver han Senter for Livshjelp i Totenvika, som legger vekt på verktøy til helse og vekst. Holder 2-årige utdanningsløp i hhv Enhetsterapi/mestringsmedisin og Meditasjonslærer. Har vunnet flere priser, bl.a. Den Norske Legeforenings Kvalitetspris. Har samarbeidet med Norges Parkinsonforbund om egenomsorg ved kronisk sykdom siden 2002. Utdannet meditasjonslærer fra 1978, holdt regelmessig kurs og foredrag i meditasjon og stressmestring siden 1988, i både innland og utland,

Hanne Solfrid Berg. Oppvokst på Hell/Stjørdal. 2-årig etatsutdanning ved BSHS/Befalsskolen for Hærens Sanitet. Utdannet lege og spesialist i allmennmedisin. Allmennlege i Malvik Kommune siden i 2004. Sideutdanning 1,5 år innenfor psykisk helse, derav 1 år ved RKSF; Regionalt Kompetansesenter for spiseforstyrrelser og ½ år ved DPS Stjørdal. 3-årige enhetsterapiutdanning/mestringsmedisin med faglærer Myskja. Har utviklet og holder foredrag og kurs i Egenomsorg og Stressregulering for helsearbeidere innen psykisk helsearbeid, lærere, hjelpelærere, NAV-ansatte og ansatte i næringslivet (Equinor). Har undervist helsearbeidere, gjennom Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, i det landsdekkende opplærings-programmet Musikkbasert Miljøbehandling (MMB), sammen med bl.a. lege Myskja.

Tatt flere kurs i Wim-Hof-metoden (pust + mental trening + kuldeeksponering) og flere kurs i Mindfulness/oppmerksomhetstrening for både barn og voksne. 2-årig meditasjonslærerutdanning ved Senter for Livshjelp. Spiller trombone i Hell Storband.