Valg 2021

Det skal gjennomføres valg til Overlegeforeningens styre, med leder, nestleder og 6 styremedlemmer, samt 2 vararepresentanter i forbindelse med ordinært landsrådsmøtet i april.

I følge valginstruksens § 2.1,a. skal valgkomiteen innhente forslag til kandidater:

a. Valgkomiteen innhenter forslag på kandidater og vararepresentanter til aktuelle verv i god tid før valget ved brev til relevante foreningsledd. Forslagene skal være valgkomiteen i hende innen fastsatt dato.

Valget vil bli gjennomført på landsrådsmøtet etter valginstruksens § 2.2:

§ 2-2 Valg av Ofs styre.
Valg av Ofs styre, (Ofs vedtekter § 9) avholdes på ordinært landsrådsmøte (Ofs vedtekter § 7). Lederen velges særskilt og skal ha mer enn halvparten av stemmene fra de stemmeberettigede i valgmøtet. Dersom slikt flertall ikke oppnås ved omvalg, skal det foretas bundet valg mellom de to av kandidatene som har fått flest stemmer. Nestleder velges etter samme regler som gjelder for leder. Gjenvalg kan finne sted. Valg til andre verv avgjøres med simpelt flertall. Ved stemmelikhet foretas loddtrekning. Det velges 2 varamedlemmer til styret.

Valgkomitéen ber om at forslag til kandidater sendes til arne.refsum@gmail.com  innen 15. februar 2021.

Ofs vedtekter og valginstruks er publisert på Ofs nettside:

Vedtekter for Norsk overlegeforening (legeforeningen.no)

Valginstruks for Norsk Overlegeforening (legeforeningen.no)

Ofs valgkomité

Arne Laudal Refsum / Turid J. Thune