Høring - NOU 2015:11 – "Med åpne kort – forebygging og oppfølgning av alvorlige hendelser i helse – og omsorgstjenesten

13. november 2015

Høringsfrist 18.01.2016

Fristen er utløpt

Legeforeningen har mottatt utredningen om forebygging og oppfølgning av alvorlige hendelser i helse – og omsorgstjenesten på høring.

Regjeringen Stoltenberg II nedsatte 21. juni 2013 et utvalg som skal vurdere hvordan alvorlige hendelser og mistanke om lovbrudd i helse- og omsorgstjenesten bør følges opp av samfunnet. Opprinnelig utvalgsleder professor dr. juris Aslak Syse trakk seg sommeren 2014 fordi Høie garanterte at det ville bli en "undersøkelseskommisjon". Fylkeslege Helga Arianson overtok ledervervet 11. august 2014.

Legeforeningen har avgitt flere omfattende innspill til utvalget, hvor vi særlig har fremhevet viktigheten av åpenhet, at den beste og tryggeste helsetjenesten skapes ved å vir fokus fra individ til system, og med fokus på å lære av feil og forebygge uheldige hendelser.  Utvalgets beskrivelse av utfordringene med dagens system stemmer godt med Legeforeningens erfaring, og de presenterer en rekke tiltak og overordnede verdier som er i tråd med Legeforeningens syn.  Et av Legeforeningens sentrale satsningsområder er "Trygge leger – god pasientbehandling", og arbeid med tilsynssystemet og denne rapporten er et prioritert og viktig arbeid.

I tillegg til generelle tilbakemeldingene på forslagene i utredningen, ber sekretariatet om at foreningsleddene gir innspill på kapittel Meldesystemet (7.6) Tilsyn og administrative reaksjoner (7.7).

Se høringsbrevet fra Legeforeningen for nærmere beskrivelse. (Vedlegget på høyre side)

Saksbehandler

Tønsaker, Stine Kathrin | Avdeling for jus og arbeidsliv