Høring – endring i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger

07. juli 2020

Høringsfrist 26.08.2020

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Legeforeningen har fra NOKUT mottatt høring om endring i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. NOKUT sender ut høringen på vegne av Kunnskapsdepartementet.

Forslaget knytter seg til forskriftens § 1-4 om kompetansekrav for ansettelse i stilling som førsteamanuensis og § 1-2 om kompetansekrav for ansettelse i stilling som professor. NOKUT skriver videre at formålet med de foreslåtteendringene er en presisering av gjeldende rett.

Endringene tar sikte på å klargjøre hvordan kravet til utdanningsfaglig kompetanse i § 1-4 tredje ledd kan oppnås. NOKUT mener endringene vil tydeliggjøre muligheten til å oppfylle den utdanningsfaglige kompetansen innen to år etter ansettelse. NOKUT skriver at det videre er det ønskelig å klargjøre forholdet mellom kravene til utdanningsfaglig kompetanse for ansettelse som førsteamanuensis etter §1-4 tredje ledd og ansettelse som professor etter § 1-2 tredje ledd.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyre.

Les mer i bakgrunnsdokumentene fra NOKUT.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 26. august 2020. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Anders Sondrup | Avdeling for jus og arbeidsliv