Høring - forslag til endringer i apotekloven § 6-6

01. juli 2020

Høringsuttalelse - forslag til endringer i apotekloven § 6-6

Legeforeningen takker for anledningen til å gi innspill til forslag til endring i apotekloven som åpner for at ordningen med legemiddelbytte i apotek utvides til å inkludere biotilsvarende legemidler.

Legeforeningen har sendt saken på høring i relevante organisasjonsledd.

Legeforeningen er positiv til tiltaket som antas å være gunstig for løpende regulering av legemiddelmarkedet og medfølgende statlige besparelser. Vi antar imidlertid at det er betydelig bevissthet om kostnadsspørsmålet blant forskrivende leger og at noe av gevinsten ved forskrivning av biotilsvarende preparater allerede blir tatt ut.

Legeforeningen bemerker ellers:

Det er viktig kunne å spore pasientenes medisinhistorie. Kjernejournal kan gi dette på en tilstrekkelig enkel måte, og det er viktig at kjernejournal er tilgjengelig ved alle sykehus.

Ved medikamentbytte kan utstyret som brukes til å administrere medikamentet, endres (f.eks. sprøyter/penner). Det er viktig at legene har informasjon om dette og kan vurdere gjennomførbarhet og gi informasjon til pasienten.

Automatisk bytte vil gjøre det vanskeligere å registrere legemiddelbruk hos pasienter som inngår i registre, noe som er uheldig der pasienten inngår i forskningsstudier.

Med hilsen
Den norske legeforening