Høring - anbud på folketrygdfinansierte legemidler

26. november 2021

Høringsfrist 28.01.2022

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helse- og omsorgsdepartementet mottatt høring av forslag til endringer i forskrift 18. desember 2009 nr. 1839 om legemidler (heretter legemiddelforskriften) og forskrift 28. juni 2007 nr. 814 om stønad til dekning av utgifter til viktige legemidler mv. (heretter blåreseptforskriften) i tilknytning til oppfølging av områdegjennomgangens anbefaling om å innføre anbud på folketrygdfinansierte legemidler for et utvalg legemiddelgrupper som anses som terapeutisk likeverdige.

I høringsnotatet skriver departementet at det i 2020 ble gjennomført en områdegjennomgang av legemidler finansiert av folketrygden.  I rapporten vises det til at formålet med områdegjennomgangen har vært å danne et kunnskapsgrunnlag for mulige tiltak som kan bidra til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk og begrense utgiftsveksten til legemidler på blåreseptordningen fremover, jf. områdegjennomgangens sluttrapport kapittel 16.

Departementet skriver videre at områdegjennomgangen viste at dagens system for å fastsette priser samlet sett fungerer godt, og anbefalte videreføring av dagens system, men med enkelte justeringer. Det ble anbefalt endringer i trinnprisordningen som regulerer pris og refusjon for legemidler som har fått generisk konkurranse. Videre ble det anbefalt tiltak for å begrense antall legereservasjoner mot bytte i apotek uten faglig begrunnelse, og bruk av anbud for terapeutisk likeverdige legemidler.

Departementet vurderer det slik at økt bruk av konkurransemekanismer kan bidra til å begrense folketrygdens og pasientenes legemiddelutgifter. Det forklares videre at anbud har vært benyttet i spesialisthelsetjenesten i flere år og har ført til en prisnedgang på legemidler. Det anbefales innføring av anbud for et utvalg legemiddelgrupper som anses som terapeutisk likeverdige.

I forlengelse av dette har Legemiddelverket, i samarbeid med Helsedirektoratet og Sykehusinnkjøp HF, vurdert anbefalingen og utarbeidet forslag til anbudspilot. På bakgrunn av disse vurderingene foreslås det i Prop. 1 S (2021-2022) (Statsbudsjettet) at det i 2022 gjennomføres en pilot for anbud på noen kolesterolsenkende legemidler (PCSK9-hemmere). Departementet forklarer at piloten skal bidra til å etablere rutiner, rolle- og ansvarsfordeling mellom aktørene samt nødvendige beslutningsprosesser, herunder forankring av spesialistgrupper som vil være sentrale i utforming av anbudets konkurransegrunnlag.

Departementet understreker at anbudet iverksettes ikke før Stortinget har behandlet saken og henviser til punk 4.3 i høringsnotat.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Helse- og omsorgsdepartementet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 28. januar 2022. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Cecilie Tandberg Hallan | Avdeling for jus og arbeidsliv