Høring av endringer i tobakksskadeloven

30. juni 2021

Høringsfrist 03.09.2021

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helse- og omsorgsdepartementet mottatt høring om endringer i Tobakkskadeloven.

Helse- og omsorgsdepartementet har sendt en rekke forslag til endringer i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven, tsl.) med forskrifter på høring, som ledd i oppfølgingen av den nasjonale tobakksstrategien for 2019–2021, inntatt i kap. 6.5 i Meld. St. 19 (2018–2019) Folkehelsemeldinga – Gode liv i eit trygt samfunn.

Departementet skriver at tobakksrøyking er den viktigste enkeltårsaken til sykdom og tidlig død i Norge. I tillegg er røyking sosialt skjevfordelt og den største enkeltfaktoren for sosiale helseforskjeller her i landet. Røyking har derimot blitt kraftig redusert over tid. Departementet forklarer at denne positive utviklingen ikke har skjedd av seg selv, men skyldes en rekke tobakksforebyggende tiltak opp igjennom årene.

Videre utdypes det at som følge av endret forbruksmønster er det også behov for å endre fokuset til tobakkspolitikken. I de siste årene har det kommet en rekke nye produkttyper på det internasjonale markedet, slik som e-sigaretter, produkter med oppvarmet tobakk og nikotinprodukter uten tobakk.

Med dette lovforslaget ønsker derfor departementet å redusere bruken av tobakksvarer og  nikotinprodukter, særlig blant unge. Dette skriver de skal særlig oppnås gjennom å redusere varenes tiltrekning på og tilgjengelighet for barn og unge. Videre ønsker departementet å beskytte befolkningen, og særlig barn, mot passiv røyking.

Departementet ber om tilbakemelding på, blant annet, følgende forslag:

• Forbud mot e-sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere med smak (unntatt tobakkssmak) samt separate beholdere med smakstilsetning ment for e-sigaretter.
  • Hevet aldersgrense til 25 år for e-sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere for å gjøre dem mindre tilgjengelige for barn og unge.
  • Regulering av e-sigaretters pakninger slik at de ikke kan påføres glitter, tegneseriefigurer og andre elementer som særlig tiltrekker barn og unge. Det foreslås også en presisering av forbudet mot såkalt «brand stretching».
  • Forbud mot røyking på holdeplasser, utendørs idrettsområder, lekeplasser og i private biler med barn til stede.
  • Røykeforbud i innendørs fellesområder som er tilknyttet flere boenheter, og en tydeliggjøring av boenhetenes mulighet til å vedta røykeforbud på utendørs fellesområder.
  • Minstestørrelse for snus.
  • Unntak fra oppstillingsforbudet og aldersgrensen for askebeger.
  • Videreføring av dagens forbud mot vannpipetobakk og ev. forbud mot urtebaserte røykeprodukter.

Departementet forklarer at de foreslåtte tiltakene inngår i oppfølgingen av regjeringens tobakksstrategi, sammen med tiltak som tobakkskampanjer, avgifter og et nytt røykesluttprosjekt med gratis legemidler. Departementet mener tiltakene vil samlet bidra til å forebygge bruk av tobakksvarer og nikotinprodukter blant unge, beskytte befolkningen mot passiv røyking og på sikt redusere de sosiale helseforskjellene forårsaket av tobakksbruk.

Departementet redegjør i høringsnotatets Kapittel 12 for problemstillinger knyttet til utviklingen med stadig nye typer spesialforretninger for tobakksvarer og e-sigaretter. Det foreslås ingen konkrete tiltak, men de ber særlig om innspill på hvilke tiltak som bør utredes og iverksettes for å motvirke utviklingen.

Departementet understreker at regjeringen ikke har tatt stilling til forslagene i høringsnotatet, og vil først gjøre det etter høringen er gjennomført.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Helse- og omsorgsdepartementet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 3. september 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Linda Markham | Samfunnspolitisk avdeling