Høring av forslag til endring i overvåkningen av influensa i MSIS – OBS! Kort frist

24. august 2021

Høringsfrist 03.09.2021

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helse- og omsorgsdepartementet mottatt høring av forslag til endring i overvåkningen av influensa i Meldingssystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i denne høringen at det gis adgang til å lagre prøvesvar for influensa (negative og positive) med tilhørende fødselsnummer i Meldingssystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Formålet er å kunne ha tilstrekkelig rutinemessig overvåkning av sykdommen over tid og beredskap mot sykdommen slik at det raskt kan iverksettes tiltak ved økning i sykdomstilfeller. Den foreslåtte endringen skal ifølge departementet gjøre det mulig å bruke opplysningene i influensaovervåkingen for å følge smittede over tid og sammenstille opplysningene med andre kilder.

Departementet viser til at håndteringen av covid-19 pandemien har vist at en slik infrastruktur er viktig å ha på plass før en eventuell influensapandemi starter. Videre utdypes det at melding av prøvesvar og sykdomstilfeller tilknyttet fødselsnummer er en forutsetning for å kunne bygge en overvåking som vil være skalerbar og gi grunnlag for å ha sammenlignbar informasjon når et nytt pandemisk influensavirus oppstår.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Helse- og omsorgsdepartementet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 3. september 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Helga Bysting | Avdeling for jus og arbeidsliv