Høring av Nasjonale faglige råd for bruk av psykofarmaka hos barn og unge

16. juni 2021

Høringsfrist 13.08.2021

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Legeforeningen har fra Helsedirektoratet mottatt høring av Nasjonale faglige råd for bruk av psykofarmaka hos barn og unge.

Helsedirektoratet opplyser om at de i 2017 fikk i oppdrag å vurdere tiltak for å redusere forskrivning av psykofarmaka til barn og unge, samt å foreslå tiltak som intensiverer innsatsen for å forebygge og bekjempe unødig bruk av antidepressiva og sovepiller blant barn og unge. Bakgrunnen for oppdraget var i sin tid en bekymring knyttet til utvikling i bruk av psykofarmaka hos barn og unge, særlig antidepressiva hos jenter i ungdomsalder og sovemidler.

Etter en dialog med Helse- og omsorgsdepartementet ble dette slått sammen til et oppdrag med ny ordlyd. Oppdraget er nå at "Helsedirektoratet skal vurdere hvilke grep som kan tas for å sikre riktig forskrivning av psykofarmaka til barn og unge, herunder særlig vurdere om dagens forskrivning av antidepressiva er faglig ønskelig." Bakgrunnen for endringen var et behov for å fokusere på riktig bruk av psykofarmaka, som ikke nødvendigvis innebærer redusert bruk.

Helsedirektoratet skriver at de Nasjonale faglige rådene skal bidra til trygg og god behandling med psykofarmaka hos barn og unge ved å:

• Tydeliggjøre innhold og bruken av eksisterende prinsipper for legemiddelbehandling av barn og unge i psykisk helsevern
  • Legge grunnlag for likere praksis gjennom at det kun er barn og unge med nødvendig indikasjon som får psykofarmaka etter anbefalt behandlingsforløp, og at det gis systematisk oppfølging og at behandlingen avsluttes ved manglende effekt eller betydelige bivirkninger

Høringsutkastet inneholder ti anbefalinger fordelt på åtte kapitler, i tillegg til et kapittel med informasjon om barns rettigheter, samtykke og pasientmedvirkning. De fem første kapitlene inneholder generelt innhold og anbefalinger som ligger til grunn for de fire siste kapitlene med mer terapispesifikke anbefalinger.

Denne høringen skal behandles av Fagstyret

Les mer på siden til Helsedirektoratet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 13. august 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Miriam Sandvik | Medisinsk fagavdeling