Høring- forslag til regulering av konverteringsterapi

08. juli 2021

Høringsfrist 03.09.2021

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Kulturdepartementet mottatt høring om forslag til regulering av konverteringsterapi.

Etter stor offentlig oppmerksomhet rundt konverteringsterapi høsten 2019 ble det nedsatt en interdepartemental arbeidsgruppe bestående av deltakere fra Kulturdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Barne- og familiedepartementet. Departementet skriver at denne arbeidsgruppen har vurdert i hvilken utstrekning handlinger knyttet til konverteringsterapi er forbudt etter gjeldende lovgivning og om det er behov for ytterligere regulering.

Med "konverteringsterapi" forklarer departementet at de mener behandlingslignende handlinger som har som formål å få en annen til å endre eller fornekte (ev. undertrykke) sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet.

Kulturdepartementet skriver at regulering av konverteringsterapi medfølger krevende avveininger. Videre forklarer de at i noen sammenhenger kan det være vanskelig å definere hvor grensene går mellom hva som skal være tillat og ikke. Departementet skriver at de derfor har en åpen holdning til om de har truffet godt i alle situasjoner, og ønsker gjennom denne høringen å motta tilbakemeldinger som kan bidra til å gjøre grensegangene så gode som mulig.

I høringsnotatet foreslår departementet at:

• konverteringsterapi i loven skal defineres som "behandlingslignende handlinger som har som formål å få en annen til å endre eller fornekte [ev. undertrykke] sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet".
  • det skal være straffbart å utføre konverteringsterapi overfor barn under 16 år. Overfor denne persongruppen foreslår departementet at forbudet skal være absolutt. Departementet mener som utgangspunkt at et slikt absolutt forbud også skal gjelde der konverteringsterapi utføres overfor barn mellom 16 og 18 år, men har falt ned på å holde dette spørsmålet åpent i høringen.
  • Når det gjelder konverteringsterapi som utføres overfor voksne (og ev. barn over 16 år), at det skal være straffbart å utføre konverteringsterapi overfor disse dersom handlingen er begått uten samtykke eller under omstendigheter som gjør handlingen utilbørlig.
  • det skal være straffbart å forlede eller ved utilbørlig press tvinge en annen til å motta konverteringsterapi i Norge eller i utlandet. Departementet holder det åpent i høringen om et forbud mot å medvirke til at et barn mottar konverteringsterapi i utlandet bør være mer vidtrekkende.

Departementet ønsker særlig tilbakemelding på:

• legaldefinisjonen av konverteringsterapi, herunder definisjonens rekkevidde når det gjelder bønn, sjelesorg og religiøs veiledning, se kapittel 8.2 (s. 45-54)
  • om det bør være et absolutt forbud mot å utføre konverteringsterapi overfor barn mellom 16 og 18 år, se kapittel 8.3.2.3 (s. 58-61)
  • om et forbud mot å medvirke til at et barn mottar konverteringsterapi i utlandet bør være betinget av at det foreligger forledelse eller utilbørlig press eller om et slikt forbud bør være mer vidtrekkende, se kapittel 9.2 (s. 71-74)
  • om de foreslåtte straffebudene bør plasseres i straffeloven eller i en ny spesiallov, se kapittel 11 (s. 76-77)
  • om det bør foreslås et forbud mot å markedsføre konverteringsterapi, hvordan et slikt forbud eventuelt bør utformes og hvem som eventuelt bør håndheve et slikt forbud, se kapittel 10. (s. 74-76)

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Kulturdepartementet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 3. september 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Ida Øygard Haavardsholm | Avdeling for jus og arbeidsliv